tisdag 26 juli 2022

En kavalkad av boktips - Böcker för 9-12 åringar

Min kavalkad av boktips fortsätter och den här gången blir det tips på böcker för barn 9-12 år.

Nästan helt okej är Olivia Alhällens andra bok för mellanåldern. Den handlar om Billie som hamnat i ett spår av lögner. Hennes pappa sitter i rullstol och behöver hjälp varje dag för att klara av vardagliga saker. Det vill inte Billie berätta om. Hemligheterna växer sig allt fler och allt större. Sanningen är för jobbig att berätta och hon vill inte heller avslöjas som en lögnare. Det handlar om vänskap, kärlek, sanning och lögner. Jag tycker att Olivia Alhällen skriver väldigt bra för mellanåldern. Hon har lyckats hitta en ton som passar målgruppen och tar upp väsentliga ämnen som jag tror många 9-12 åringar uppskattar att läsa om. Det är en perfekt bok att sluka på sommarlovet. 

Den riktiga solen av Peimaneh Mollazehi köpte jag på Stockholms bokhelg efter att ha lyssnat på ett samtal där författaren deltog. Den vann Barnradions bokpris förra året och eftersom jag jobbat med årets upplaga av priset kändes det roligt att läsa förra årets vinnare. Boken handlar om Salman som ska åka med sin familj på en resa till Spanien. Men planerna blir ändrade. Hans faster i Baluchistan behöver hjälp och istället får familjen åka dit. Det blir Salmans första besök i landet hans föräldrar kommer ifrån. För första gången får han uppleva kulturen, träffa sina kusiner och se varifrån han kommer. Men det blir också en farlig resa eftersom regimen är misstänksam mot Salmans föräldrar som valt att lämna landet. Den riktiga solen berättar en historia som nog många kan känna igen sig i och som det inte skrivs om i samma utsträckning. Jag tyckte det var intressant att läsa om ett land och en kultur som jag inte vet så mycket om. Det är en fin, spännande och intressant berättelse som verkligen behövs.

Jag har gillat allt jag läst av Ingrid Jönsson och ville såklart också läsa hennes mellanåldersbok Hjärtstenen. Den handlar om när Minette börjar i Lises klass och gör att allt förändras. Ingen vågar säga emot Minette trots att hon är taskig, främst mot Jossan. Lise vill göra något men det är svårt att våga säga till. Hjärtstenen är en vardaglig berättelse som många i målgruppen nog skulle gilla. Den är enkel att ta till sig och lätt att relatera till.

Väktarinnan är den första delen i serien Viskornas dal av Åsa Rosén. Min mamma har läst och tyckt mycket om de här böckerna och jag fick första delen i serien med mig hem när jag var på ett läsfrämjarevent som Lässatsningen i Eskilstuna ordnade tillsammans med förlaget Rabén & Sjögren. Boken handlar om Iza som tillsammans med sin familj flyttar från Stockholm till en liten by i Norrbotten. De ska bo i mormors gamla sommarstuga tills huset de håller på att bygga står klart. Men huset de håller på att bygga står på viskornas mark men ingen i familjen verkar tro på de gamla berättelserna om viskorna. Egentligen tror inte Iza heller på viskor. Inte förrän hon får möta dem själv. Nu måste hon se till att huset inte byggs för då kan hemska saker hända. Väktarinnan är en riktigt spännande och välskriven berättelse som blandar vardag med övernaturliga händelser på ett intressant sätt. Jag gillar att läsa om och lära mig mer om folktro som funnits i vårt land. Iza är en intressant karaktär att läsa om och jag ser fram emot att läsa de andra delarna i serien.

Fyra bra böcker för mellanåldern var alltså det här. De är alla välskrivna och bra berättelser men de är olika i vad de handlar om och hur det är skrivna. För när det kommer till böcker finns det verkligen något för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar