onsdag 7 september 2022

Tre boktips för mellanåldern

Så här till hösten kan det behövas lite bra boktips. Jag har läst tre helt olika böcker för mellanåldern och bland dem finns något för alla. 

Den första boken jag vill tipsa om är en perfekt skolstartsbok eftersom den handlar mycket om att gå i skolan. Det är den andra delen i serien om 5A av Cina Freidner som heter Inte helt sant. I den här boken får vi läsa ur Lydia och Vegas perspektiv. De är bästa vänner men när Vega åker till Göteborg för att hälsa på sina gamla kompisar från innan hon började i Lydias klass blir allt förändrat. Lydia undrar om Vega inte vill vara kompis med henne längre. Och Vega känner sig utanför eftersom Lyda hängt med de andra och kanske blivit ihop med Ivan utan att berätta något. Cina Freidner är en mästare på att beskriva hur det kan kännas att gå på mellanstadiet. Jag har läst alla hennes böcker och tycker att de är riktigt bra. Den här boken handlar om vänskap och lögner och är en perfekt bok för alla som vill läsa något verklighetstroget om att gå på mellanstadiet. 

Nästa bok passar den som gillar historia och spänning. Det är den fjärde delen i serien om Mika, Blodspakten av Johan Rundberg. Den här gången fortsätter Mikas sökande efter hennes ursprung. Hon hamnar på ett gammalt släktgods där konstiga saker händer. Det låter märkligt under nätterna och man får inte gå ut på kvällarna. Många hemligheter verkar finnas här och Mika vill ta reda på mer. Både om vad som händer där men också om sig själv och sin bakgrund. Precis som de tidigare böckerna om Mika är det otroligt spännande. Jag slukade boken på en dag och hade svårt att lägga den ifrån mig. Johan Rundberg är en skicklig författare och boken är välskriven. Jag gillar verkligen att böckerna utspelar sig på 1800-talet eftersom man får lära sig om hur det kunde vara att vara barn på den här tiden. Helst ska man nog ha läst de tidigare böckerna i serien innan man läser den här men ni som inte har läst serien har mycket spännande läsning framför er. 

Även den sista boken är en spännande bok. Den heter Vargöga och är skriven av Niklas Leavy. Boken handlar om Simon som flyttar med sin bror och pappa till ön Vargöga efter att en olycka som förändrat deras liv skett. Men alla på ön är inte glada över att de flyttat dit. Det verkar finnas en magiskt kraft i vattnet som ingen vill prata om. Simon lär känna Elvira och kanske kan de ta reda på mer om magin och förbannelsen som kanske kan göra allting bra igen. Den här boken har legat länge i min läshög och nu blev den äntligen läst. Jag tyckte den var riktigt spännande och annorlunda mot mycket annat jag läst vilket alltid är uppfriskande. Den passar alla som vill ha en spännande och lite magisk berättelse i skärgårdsmiljö.

Vänskap, historia och spänning alltså. Vad väljer du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar