fredag 22 juli 2016

Jack - Recension

Jack är en ungdomsbok av Christina Lindström. Den är utgiven av B Wahlströms och finns på Adlibris eller Bokus

Jack är en av de snygga och populära killarna som alla har respekt för. Han spelar innebandy och har många följare på instagram. Freja däremot är någon som sticker ut i mängden med sin stora näsa, sina gröna ögon och rosa mössa. Freja är inte alls den typen av tjejer som Jack faller för. Men när de träffas på en toalett på den där festen känns det speciellt. Freja får Jack att inse hur han faktiskt beter sig mot andra och han förändras. Samtidigt får han veta att han har en bror som han inte visste om.

Det här var en bok som jag tyckte om lite till och från. Ibland var den riktigt bra och rolig att läsa. Men ibland hände det inte så mycket och det var inte så spännande att läsa. Vill man ha en händelserik bok är det här inte boken för dig.

Det jag gillade med boken var igenkänningen. Hur personerna pratade och miljön i skolan kände jag igen från min egen vardag. Dock tillhör inte jag samma typ av person dom Jack var. Han var den lite stöddiga killen som fick folk att känna dig osäkre i klassrummet. Men det fina i den här boken var att han förstod hur han hade betett sig. Något som var ett skämt för honom kunde en annan person ta riktigt illa upp av. Men Jack förstod nu och han ångrade sig.

Karaktärerna tyckte jag var bra beskrivna, jag gillade Freja bäst. Hon verkade cool och rolig. Henne skulle jag vilja träffa. Boken utspelar sig i Göteborg. Har man varit där känner man igen en hel del av miljöerna. Karaktärerna pratar även göteborgska. Ett uttryck som användes ofta var "Hallå eller".

Jag ger Jack, av Christina Lindström 3 av 5 ugglor eftersom att det är en bra och läsvärd bok. Men det var inte en bok jag längtade efter att läsa vidare i.