torsdag 25 augusti 2016

Att vara jag - Recension

Att vara jag, är skriven av Anna Höglund och utgiven av Lilla piratförlaget. Du kan hitta boken på Adlibris eller Bokus

Boken utgår helt från tankarna hos en tjej som heter Rosa och hon i början av tonåren. Man får följa hennes vardag, tankar och liv i små texter och mycket bilder. Hon har tankar om skolan, kompisar, killar, sex, mens, föräldrar, syskon, kvinnors rätt i samhället och mycket mer. Rosa ritar en serie om varför kvinnor genom historien har blivit mindre värda och jag tycker det är mycket intressant. Redan för flera hundra år sedan tyckte man att kvinnan var oren när hon hade mens och det har lett till att kvinnan i alla år hatat sin kropp. Många tjejer än idag har stora komplex över sina kroppar och kan känna sig kränkta av killar.

Jag tycker att det här är en väldigt viktig bok som jag tycker alla tonårstjejer ska läsa. Och killar. Och vuxna. Alla. Den innehåller så mycket viktigt som alla borde ta del av. Många i min ålder kan säkert relatera till det mesta som står skrivet i boken. Vuxna kan också läsa för att få en inblick i hur det är att vara ung i dagens samhälle.

Att vara jag är ingen bok man läser för att den är spännande. Men den var intressant och hade hög igenkänningsfaktor.

Boken är väldigt kort och full med fina bilder, men så mycket bra innehåll! Jag plöjde hela på en kväll och tyckte mycket om den! Jag kände igen mig i nästan allting som var skrivet. Det var också intressant att läsa historien om varför kvinnor har blivit mindre värda. Tänk att än idag, år 2016, får inte tjejer gå i skolan i vissa länder. I Sverige som är ett av världens mest jämställda land får kvinnor fortfarande lägre lön än vad en man som utför samma arbete får. Det är så ofattbart!

Som sagt rekommenderar jag ALLA att läsa den här boken! Den är superbra! Att vara jag, av Anna Höglund får 4 av 5 ugglor.