torsdag 18 augusti 2016

Intervju med författaren Ylva Karlsson

Förra veckan var jag på ett skrivarläger som författaren Ylva Karlsson höll i. Då passade jag också på att intervjua henne. Ylva är barn- och ungdomsboks författare och har skrivit bland annat sagor, bilderböcker, en bok med skrivövningar och mycket mer.
Ylvas bok Ossians ovanliga nanny

Hur skulle du beskriva dina böcker för någon som inte läst dem?
Som att de är sinsemellan väldigt olika. Jag har skrivit för väldigt olika åldrar, både bilderböcker för väldigt små barn och för äldre barn och ungdomar. Jag har också skrivit både väldigt realistiska böcker och mera fantsy och sago-aktiga berättelser. Men allt är barn- och ungdomsböcker.


När kom du underfund med att du ville bli författare och vad är det bästa med ditt yrke?
Jag har kommit underfund med det undan för undan. Jag började tänka på det när jag var barn, när jag och min syster lekte så lekte jag alltid att jag var författare och det var väl då jag kom på att man faktiskt kunde jobba med det. Så länge jag kan minnas har jag vetat att det är författare jag ville bli, men jag trodde nog inte att jag skulle kunna vara det på heltid.

Det bästa med att vara författare beror nog på vem man är men mig passar det väldigt bra att dels arbeta mycket ensam som man gör när man är författare. Man jobbar också med samma sak väldigt länge, så man måste var enveten, tror jag, för att  kunna bli författare. Så att tycka om att hålla på med samma sak länge är en bra egenskap om man vill bli författare. jag tycker att det är bra att jag kan jobba i mitt eget takt alltid, om jag inte orkar jobba en dag, kan jag typ låta bli. Haha! Jag kan också vara mycket ledig och bestämma mycket själv. Man tjänar inte så mycket pengar som författare, men å andra sidan kan man vara mycket ledig och det gillar jag väldigt mycket

Vad är ditt bästa skrivtips?
Dels är det att skriva i den ordning man kommer på saker och inte känna att man måste planera och veta allting i detalj innan. Jag tycker att man bara ska börja och skriva i den ordningen man kommer på. Lite huller om buller. Sedan är det nog att läsa mycket. Läs böcker du tycker är bra och försöka komma underfund med hur författaren har gjort. När man funderar över till exempel hur man ska presentera folk i sin berättelse utan att det känns krystat och konstigt, att man då tittar hur andra har gjort.

Hur ser en vanlig dag ut för dig när du arbetar med en bok?
Det är väldigt, väldigt olika. Det beror mycket på var i arbetet jag befinner mig. I början skriver jag massor med lösa texter lite här och där och då jobbar jag inte så många timmar per dag. Annars blir jag så utmattad. Jag rör mig väldigt mycket, går långa promenader och jag sitter inte så mycket vid skrivbordet utan är mer på olika ställen. Men när jag är längre fram i arbetet då sitter jag och bygger i vilken ordning alla mina texter ska komma. Istället för att bara komma på konstruerar jag och bestämmer och tänker mycket mer. Det är både jobbigare men det är också som att jag kan hålla på med det en längre tid. Ytterligare ett steg längre fram när första versionen är klar ska den skrivas om en massa gånger och andra ska läsa den och säga vad de tycker. Då får jag jobba om texten fler gånger. Så det är väldigt olika, jag tror inte jag har några vanliga arbetsdagar.

Vart hämtar du inspiration?
Jag hämtar ganska mycket inspiration genom att tjuvlyssna, iaktta, se saker som händer och höra folk prata. På det sättet får jag ganska ofta idéer. Jag kan till exempel bli väldigt arg eller ledsen av något jag ser och vill ändra på någonting. Då kan jag ju ofta inte göra det, men jag kan i alla fall göra det i en bok. Från andra böcker får jag också mycket inspiration. Sedan kan det också vara saker jag drömmer eller något någon säger.

Vilka böcker som inspirerar dig vill du tipsa om?
Det finns en finlandssvensk författare som inte är så känd, hon heter Irmelin Sandman Lilius. Hon har skrivit om en småstad och de som bor där. hon har skrivit jättemånga olika berättelser, ungefär tjugo böcker fast för väldigt olika åldrar och på olika sätt. De böckerna har jag alltid tyckt väldigt mycket om och det är böcker jag ofta återvänder till! Böckerna påminner lite om Tove Janssons fast de handlar bara om riktiga människor och inga påhittade mumintroll.


Selfie med Ylva Karlsson
Har du någon ny bok på gång? När kommer den och vad kommer den att handla om?
Just nu har jag mest ganska många bilderböcker på gång, där jag har gjort texten och inte bilderna. Den som kommer tidigast kommer kanske i mars. Den handlar om ett barn och en blåval och det är ett beställningsarbete  från min sexåring som tyckte att det fanns för några böcker om blåvalar. Så den har jag skrivit och Eva Lindström har gjort bilderna.

Stort tack Ylva för att du hade ett så roligt skrivarläger och tack för att du ville vara med i intervjun! Hoppas ni gillade den och fick lite inspiration!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar