Måndagen:
När vi kom dit hälsades vi välkomna av Ylva och en av bibliotekarierna på Årby bibliotek. Den första övningen handlade om att lära känna varandra lite bättre. Då fick vi en varsin bok att ha som underlag, varsin penna och åtta papper var, eftersom att vi var så många. Sedan gick vi runt i rummet och ställde oss mitt emot någon. Man skulle fråga vad personen hette och sedan fick man trettio sekunder på sig att rita av personen. Om man var högerhänt skulle man hålla pennan i vänster och tvärtom om man var vänsterhänt. Dessutom fick man inte titta på pappret, bara på personen man ritade av.
I nästa övning fick vi skriva en listan på tio substantiv. Både konkreta substantiv, saker man kan ta i, till exempel en penna eller en bok, och abstrakta substantiv, som exempelvis en känsla. Sedan fick vi i grupper om två eller tre personer sätta ihop två ord med varann för att bilda nya ord. Så här blev några av våra ord: glassmoln, flygplansväxt, kattskoträd. Därefter skulle vi skriva en berättelse där vi försökte att använda några av de här orden.
Sedan skulle vi skriva en berättelse utifrån en början vi fick av Ylva. Början skulle vara så här: Jag/Du/Han/Hon/Hen är fyra år. Jag (eller något av de pronomen) står på... I handen håller jag...
Efter lunchen fick vi två och två gå ut i biblioteket. Den ena skulle blunda och den andra skulle styra den som blundade. Sedan skulle man gå fram till en sak eller ett ställe och där fick den som blundade titta. Vi upprepade det tre gånger på varje person så att den fick tre olika bilder i huvudet. Vi skulle beskriva hur de här tre bilderna såg ut på fem rader och försöka få med en känsla.
En väldigt rolig men svår skrivövning vi gjorde var att vi skulle skriva en liten text där alla ord skulle börja på samma bokstav.
Den sista skrivövningen för dagen var även den väldigt rolig. Då fick vi gå ut i biblioteket och hämta en varsin slumpmässigt vald bok. Sedan skulle vi ta sista meningen i boken och ha som början för en helt ny berättelse. Min mening var: Var det du som dödade min käre vän Chauncey Langeais?
Tisdagen:
På tisdagen jobbade vi mycket med sagor. Men först som uppvärmning fick vi skriva en kort text med början; Jag vet en sten... Då fick vi ungefär tio minuter på oss att skriva.
Sedan började vi med sagor. Ylva pratade lite om sagor och så och därefter fick vi börja skriva varsin saga med hjälp av fem lappar som vi fick dra ur en burk. På min lappar stod det; en ensam kung, en grön prinsessa, tre svanar, en svart fe och ett alldeles tomt slott. Min saga blev jag väldigt nöjd med. Den handlade om en ensam kung vars slott blivit invaderat av rövare som också kidnappade hans dotter, den gröna prinsessan. Kungen letar efter sin dotter och får hjälp av tre svanar. Sagan skrev vi på hela förmiddagen.
Efter lunchen skulle vi skriva kort om vad vi skulle kunna bli i vårt nästa liv. Först skrev Ylva upp flera förslag på en tavla. Vi skulle börja vår text med; I mitt nästa liv ska jag bil... Jag skrev om att jag skulle bli ett par byxor.
Ylvas nästa uppgift till oss var att vi skulle skriva om en känd, klassisk saga på ett annat sätt. Kanske ur ett annat perspektiv, i en annan tid eller en fortsättning. Under eftermiddagen fick vi antingen skriva den här andra varianten av en saga som redan finns eller skriva klart någon av berättelserna vi börjat med. Jag skrev då klart min saga.
En svår övning var att vi två och två skulle lista så många vackra, fula, mörka och ljusa ord vi kunde komma på. Nästa och också den sista övningen för dagen var att vi fick ord av Ylva som ingen och oss visste vad det var. Vi skulle var och en skriva en förklaring på orden. Orden Ylva valde ut till oss var jamb, kulak och simsnäppa. Någon som vet vad det är för något? Orden fanns i svenska ordboken.
En något suddig selfie i spegeln i rummet vi satt och skrev! |
I mitt nästa inlägg får du läsa om onsdagen, torsdagen och fredagens skrivarläger!
Älskar din nya profilbild! Jä mycket fin
SvaraRaderaHaha, tack! Det är ju du som tagit den bästa Elina!
Radera