lördag 15 april 2017

"För första gången någonsin levde jag mitt liv."

Om jag var din tjej är skriven av Meredith Russo och utgiven på svenska av Lavender lit 2016. Boken kategoriseras som en ungdomsbok och hittas på Adlibris eller Bokus.

"För första gången någonsin levde jag mitt liv, det liv det var meningen att jag skulle leva - jag var äntligen den sannaste versionen av mig själv. Jag råkade bara bära på en gigantisk hemlighet"

I den här boken får vi följa Amanda vars liv inte alltid vart så lätt. Hon blev länge mobbad och hatade sig själv och sin kropp. Till en början hette hon Andrew, men nu är hon Amanda. Efter sin könskorrigering flyttar hon till sin pappa som bor i en annan stad och hon kan äntligen börja om på nytt. I den nya staden vet ingen om hennes bakgrund och hon får chansen att bara vara sig själv. Ganska snart träffar hon den snygge killen Grant och ju närmre de kommer varandra, känner hon att hon måste avslöja sanningen om sig själv. Men tänk om han inte kommer att gilla henne längre om hon berättar?

Jag tyckte mycket om den här boken! Den var så fint skriven och hade en riktigt mysig känsla över sig. Samtidigt som den underhöll mig tog den upp ett väldigt viktigt ämne och jag lärde mig mycket av den här boken. Det kändes väldigt spännande och intressant att läsa om en transperson då jag inte är så insatt i det ämnet. Jag lärde mig mycket och fick också förståelse för vad de personerna kan känna och tänka. Även fast jag själv inte är transperson kunde jag relatera till och bli berörd av det som hände i boken. Jag tyckte verkligen att den var fint skriven och berättad.

Man skulle kunna säga att det här är en vanlig feel-good-high-school-bok fast med extra allt. Boken tar upp svåra ämnen och bryter normer, vilket jag verkligen gillar. Jag tycker verkligen att alla borde läsa den här boken, både eftersom att den är väldigt bra och också för att få lärdom och förståelse för andra människor.

I sitt slutord berättar författaren Meriedith Russo att boken är inspirerad av sin egna upplevelser och erfarenheter. Det tycker jag är väldigt intressant eftersom att det gör hela historien ännu mer verklig, det är ett kvitto på att det som händer i boken faktiskt kan hända på riktigt.

Som sagt rekommenderar jag alla att läsa den här boken! Jag gillade den verkligen och ger den därför 5 av 5 ugglor!

1 kommentar:

  1. Jag älskar att det kommer fler och fler böcker inom det här temat, det behövs verkligen! Har inte läst den boken, men vill verkligen göra det nu. Tack för bra tips!

    Hälsar,
    Sandra

    SvaraRadera