lördag 6 maj 2017

Agnes bokblogg 3 år - Boktips från Sara

Även idag kommer ett gästinlägg från en av mina kompisar för att fira att bloggen fyllt tre år! Den här gången är det min kompis Saras tur! Sara är min bästa kompis som jag känt sedan Lågstadiet, vi har alltid hängt ihop och haft läsningen som ett av många gemensamma intressen. Här kommer Saras boktips:


Jag heter Sara och är 15 år. Till firandet av att Agnes Bokblogg i veckan fyllt 3 år, är jag en av de som blivit inbjudna till att boktipsa. Mina tips gäller tre böcker som av olika anledningar berört mig, vilka jag tror även andra kan finna nöje i att läsa.

En bok jag själv läste för första gången för två år sedan, vilken blev den första bok jag någonsin läst en andra gång, har legat mig varmt om hjärtat sedan dess. Vad jag förstått är den ganska välkänd, och blivit recenserad många gånger sedan den kom ut. Även Agnes har tipsat om den, vilket du kan läsa om här. Boken heter Jag ger dig solen, och är skriven av Jandy Nelson. Den handlar, precis som Agnes beskriver, om tvillingparet Noah och Jude. Noah och Jude som är olika som natt och dag, men håller ihop som om de var en. Efter tre år har deras relation förändrats, de själva förändrats. Något har hänt, och bokens icke kronologiska tidslinje kräver att man tar sig igenom all text för att få veta. Historien inbegriper kärlek, vänskap, relationer, svek, och funderingar. Boken berättas också på ett sätt man sällan stöter på, vilket är precis varför jag fastnade för den, och varför jag vill tipsa just dig att läsa den.

Sen har vi bok två, som också är ganska välkänd, eller i alla fall författaren David Levithan. Världens viktigaste kyss heter den, och liknar ingen annan skönlitterär bok jag läst tidigare. Den handlar till stor del om Harry och Craig, som i sena tonåren ska försöka slå världsrekord i att kyssas. I 32 timmar, 12 minuter, och 10 sekunder ska de vid skolområdet stå tryckta mot varandra med live streamande kameror riktade mot sig. Boken är skriven i första person utifrån män som dött i aids perspektiv, men också i tredje person utifrån deras observationer. Det är flera personer i fokus i de döda männens beskrivningar, detta utan att boken är uppdelad i kapitel. Det är både skönlitterärt och poetiskt på samma gång, samt med ett tydligt HBTQ-perspektiv, verkligen otroligt snyggt sammanvävt. Men jag kan inte heller påstå att det var en lätt läsning. Den liknar ingen annan ungdomsbok jag läst, och jag rekommenderar den verkligen.

Sist, och inte bara till de minsta, vill jag tipsa om boken Ossians ovanliga nanny av Ylva Karlsson. Rekommenderas som högläsning för barn i åldern 6-9 år, men jag tycker har ett budskap till alla, oberoende av ålder, men med barn i sin närhet. Det är en magisk och fantasifull berättelse som sprider glädje omkring sig. Den uppmuntrar till fantasi och visar på vilka otroliga möjligheter det finns när man använder den. Boken handlar om Ossian och hans lillebror Samuel. De bor i en stor lägenhet tillsammans med sina föräldrar. Eftersom föräldrarna jobbar så mycket finns en barnflicka anställd. När hon en dag säger upp sig kommer Petronella till familjen. Petronella som säger sig kunna ta över efter barnflickan. Det tar inte lång stund innan både Ossian och Samuel fascineras av Petronella. Hon som kan få regn att försvinna, köttbullar att komma ut ur kylen, och figurerna i tv-rutan att kasta popcorn, riktiga popcorn. Hon får också Ossians ofta återkommande klump i halsen att försvinna då och då. Det här är en jättefin berättelse ur ett barns perspektiv. På hur man kan se på sina föräldrar, andra vuxna, och barn i sin omgivning. Läsvärd för stora som små.

En Mariefreds-bild på oss två från förra sommaren!

Jag tackar för möjligheten till att lite kort fått dela med mig av några tankar om dessa böcker.

Tack för dina boktips och för att du ville vara med Sara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar