lördag 1 september 2018

Nu börjar PAX-temat!

Snart är bokhögen komplett!
PAX-serien av Ingela Korsell, Åsa Larsson och Henrik Jonsson är min absoluta favoritbokserie. På lördag är det boksläpp för den sista boken Draugen. Det vill jag såklart uppmärksamma! För att ladda upp inför boksläppet och komma i rätt stämning kommer jag från idag till och med recensionsdagen för Draugen 13/9 ha PAX-tema här på bloggen. Det kommer att komma ut massor av PAX-relaterade inlägg. Imorgon kommer en intervju med författarna och en spännande tävling. Jag har skrivit mycket om PAX tidigare här bloggen och alla de inläggen har jag samlat i en PAX-flik högst upp på bloggen! Gå gärna in där om du vill läsa mer om PAX. Just eftersom att jag skrivit så mycket om PAX förut ville jag göra något nytt nu. När jag hade tråkigt på mitt sommarjobb kom jag på en bra idé. Det finns många människor där ute som älskar PAX-böckerna och alla har de en historia att berätta om hur de hittade PAX-böckerna och vad böckerna har betytt för dem. Därför kommer jag hela veckan låta olika PAX-älskare skriva varsitt gästinlägg och berätta om sin kärlek till bokserien. Jag tror det kommer bli jättebra och hoppas att ni också kommer att gilla det! I dagens inlägg kommer jag att berätta min historia så jag tycker att vi kör igång! 



Jag och Ingela Korsell på bokkollot
Jag hörde talas om PAX-serien första gången i början av 2015 då jag skulle åka på ett bokkollo med Bookworms som jag var med i på biblioteket. Till bokkollot skulle Ingela Korsell som är en av författarna till bokserien komma och berätta om böckerna. Jag läste Nidstången och Grimmen, de två första böckerna och de enda som kommit ut då. Förutom att böckerna var spännande och bra tyckte jag att de var unika och inte lika andra böcker jag läst. Därför hörde jag av mig till Ingela och frågade om jag fick intervjua henne på bokkollot. Det fick jag, här kan du läsa min intervju. Jag är så glad att jag intervjuade Ingela där på bokkollot för efter det har jag fått möjligheten att lära känna både henne, Åsa och Henrik och det har varit fantastiskt! Alla tre är världens härligaste människor! Jag har aldrig träffat några så engagerade, snälla och glada som dem! 

Jag läste Mylingen, Bjäran och Gasten när de kom ut och tyckte mycket om alla böcker! Men det var inte förrän jag läste Näcken som jag verkligen förälskade mig i PAX. Då fick jag komma på boksläppet i Mariefred och vara med på en workshop. När jag sedan läste Näcken älskade jag den och blev verkligen fast! Den var så otroligt spännande och jag förstod verkligen hur bra böckerna är! Inför boksläppet av Pestan läste jag om alla böcker. När Vitormen släpptes och sedan Maran var jag i Mariefred på boksläppet och jag fick också komma på pressvisningen av ljudvandringen. Och nu är det alltså dags för Draugen att släppas. Det känns lite sorgligt men också otroligt roligt! Jag har längtat till boksläppet sedan Maran släpptes och det är verkligen en av årets höjdpunkter. Jag fick provläsa Draugen innan den släpptes och den är helt fantastisk så ni har verkligen något att se fram emot. 


Jag tillsammans med Åsa Larsson, Henrik Jonsson och
Ingela Korsell på boksläppet för Näcken.
Det bästa med PAX-böckerna enligt mig är att de har en perfekt blandning av spänning, skräck, humor, sorg, övernaturligt och vardagligt. Jag älskar alla karaktärer och kommer verkligen att sakna Alrik, Viggo och alla de andra. Böckerna är så otroligt genomtänkta och bara helt underbara. Jag tror att PAX-serien kommer bli böcker som jag återkommer till och läser om gång på gång. Mina favoriter är Näcken och Maran, de är så himla spännande! Men jag älskar såklart alla böckerna!

Bokmässan 2016 och 2017!
På lördag släpps Draugen. Det är boksläpp i Mariefred och jag kommer vara där och hjälpa till. Jag hoppas att vi ses där och innan dess ses vi varje dag här på bloggen med nya PAX-inlägg! Jag hoppas du är lika taggad som jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar