tisdag 25 september 2018

Berättelsen om Sverige

Berättelsen om Sverige: texter om vår demokrati är en reportagebok skriven av Patrik Lundberg. Boken är utgiven av Rabén & Sjögren och hittas på Adlibris eller Bokus

I tio kapitel tar Patrik Lundberg med oss på en resa genom Sverige. Det handlar om demokrati, våra rättigheter och skyldigheter som medborgare, diskriminering, minoritetsgrupper, föreningar och organisationer, kultur och mycket mer. 

"Demokratin är en del av det liv du lever. Framförallt är du en del av demokratin, trots att du kanske känner att du lever på skuggsidan. Det är därför jag skriver för dig och ingen annan. För du är inte problemet. Du är lösningen."

Den här fint formgivna boken har jag varit sugen på att läsa sedan jag såg att den skulle komma ut. Dels för att jag har gillat allt jag tidigare läst av Patrik Lundberg men också för att jag ville lära mig mer om demokrati. Jag tyckte att boken var otroligt intressant och genom att läsa den fick jag mycket ny kunskap. Patrik Lundberg skriver på ett medryckande sätt som gör att man vill veta mer och lära sig nya saker. Han gör de olika ämnena spännande att läsa om och det var verkligen roligt att läsa den här boken. 

Innehållet i Berättelsen om Sverige är omfattande och bra uppdelat i kapitel. Det är både reportagetexter, intervjuer och små faktarutor. Jag gillar verkligen att det lite här och var finns roliga illustrationer och som serierutor som beskriver olika saker. Det gör boken mer levande. Jag tycker också om att de har tagit ut vissa starka citat som kommer på egna sidor. 

Patrik Lundberg är verkligen en skicklig skribent. Språket är fint och texterna är genomtänkta och välarbetade. Jag njuter verkligen av att läsa det han skrivit. Han är bra på att få ut det viktiga i budskapet och förmedla saker på ett intressant sätt. Det tror jag är viktigt eftersom att boken främst riktar sig till unga vuxna. Men jag tycker att Berättelsen om Sverige kan läsas av alla. Gammal som ung och kunnig som okunnig. Det är verkligen en bok jag rekommenderar! 

Sammanfattningsvis är Berättelsen om Sverige: texter om vår demokrati en bok om landet vi lever i som alla borde ta del av. Man lär sig mycket av att läsa boken och den är skriven på ett sätt som gör det roligt att ta del av fakta. Jag tyckte att boken var fantastisk och därför får den 5 av 5 ugglor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar