torsdag 20 september 2018

Snart dags för bokmässa!

Nu är det inte långt kvar till bokmässan! Jag ska gå på mässan med min kompis Sara och det ska bli så himla roligt! Jag ser fram emot många intressanta samtal, bokshopping och träffar med fina människor. Om du ska dit får du gärna lämna en kommentar så kanske vi kan ses där. Vi tar tåget till Göteborg kl. 9 på fredagen och kommer att gå på mässan på eftermiddagen och sedan hela lördagen och söndagen. Helgens höjdpunkt kommer vara på fredagen kl. 16.30 då jag ska intervjua Ingela Korsell och Henrik Jonsson på scen i Bonnier Carlsens monter. Det ska bli fantastiskt roligt! Lite nervöst är det men jag tror att det kommer gå bra! Efter mitt lilla framträdande planerar jag att gå och lyssna på Elin Säfström kl. 17.30 på Biblioteks- och berättarscenen och det kanske jag ska göra tillsammans med Lexie. Det ska bli så roligt att träffa henne! 


Under mässan finns det mycket jag skulle vilja gå och lyssna på och kommer bli svårt att hinna med allt, men jag har gjort en lista med alla programpunkter jag är sugen på. Jag tänkte dela med mig med några tips här. 


Jag, Henrik Jonsson och Ingela Korsell
från förra årets bokmässa. 
På fredagen tipsar jag om att lyssna på Sebastian Lönnlöv när han pratar om sin bok Skrivet om skrivande på Skrivascenen kl. 13. Jag tror inte att jag hinner gå och lyssna på det tyvärr, men det är ett tips till er som är där hela fredagen. Kl. 14 är det ett seminarium i F4 om könsroller och identitet i tonårsromanen med bland andra Christina Herrström, det tror jag kommer vara intressant att lyssna på. Jag lyssnade på Bokmässepodden med Christina Herrström och det var riktigt bra. Den podden är också ett bra tips, förresten! Samtidigt i monter B05:22 vilket jag tror är Rabén & Sjögrens monter pratar Mats Strandberg och Ingelin Angerborn om mysrys-böcker. Det skulle jag också vilja gå på! Under bokmässe-helgen önskar man nästan att man kunde vara på fler ställen samtidigt, haha. Kl. 14.40 pratar Helena Bross, Ingela Korsell och Magnus Ljunggren om att övervinna läströsklar på Biblioteks- och berättarscenen, det kommer säkert vara jätteintressant. Jag skulle också vilja lyssna på Patrik Lundberg när han pratar om sin nya bok Berättelsen om Sverige i monter B05:22 kl. 14.50. Om jag inte skulle medverka på en programpunkt kl. 16.30 skulle jag absolut gå och lyssna på Sara Ohlsson och Lisen Adbåge pratar om sina Frallan-böcker på Biblioteks- och berättarscenen kl. 16.20. Älskar Frallan-böckerna! 


Jag och Ritta Jacobsson på mässan förra året.
På lördagen tänkte jag gå och lyssna på Sara Lövestam när hon pratar om Grejen med ordföljd på Biblioteks- och berättarscenen kl. 10. Jag lyssnade på henne när hon pratade om grammatik på Sigtuna litteraturfestival och det var riktigt intressant och roligt! Kl. 11 kan man lyssna på Henrik Jonsson och Åsa Larsson när de pratar om skräck för unga läsare i monter C03:02. Det är säkert jättespännande! Clara Henry har några olika seminarium under bokmässan. Kl. 11 på lördagen pratar hon om sin nya bok Mot framtiden - en simpel guide till att krossa patriarkatet. Jag ska försöka lyssna på henne någon gång under helgen! Kl. 13 vill jag lyssna på Sara Lundberg i A01:02, hon pratar om sin augustvinnande bok Fågeln i mig flyger vart den vill. Skrivarpodden livpoddar några gånger under bokmässan, på lördagen kl. 13.30 intervjuar Kerstin Önnebo Agneta Sjödin på skrivascenen. Det sista jag lyssnar på på lördagen kanske blir Anna Ahlund när hon pratar om novellsamlingen Hetare kl.17 på Biblioteks- och berättarscenen. 

På söndagen händer inte lika mycket, men alla seminarium är gratis vilket är bra! Ett seminarium jag tror är intressant är det om bildberättandets roll med Marcus Gunnar Pettersson och Sara Lundberg kl. 13 i H1. Jag tipsar också om att titta på ritbattlen mellan Henrik Jonsson och Johan Unenge i Bonnier Carlsens monter kl. 13.30, det brukar vara roligt att titta på! 

Åh, jag längtar verkligen till bokmässan! Det ska bli så roligt!

5 kommentarer:

  1. Åh! Ser fram emot att träffa dig också <3. Håller såå med om att det vore bra om man kunde vara på flera platser samtidigt denna hektiska helg! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bara en vecka kvar nu, haha! Jag räknar ner! <3

      Radera
  2. Tack för att du tipsade, hoppas att du hade en riktigt bra bokmässa!

    SvaraRadera