torsdag 13 september 2018

PAX Draugen

Draugen är den tionde och avslutande boken i PAX-serien av Ingela Korsell, Åsa Larsson och Henrik Jonsson. Boken är utgiven av Bonnier Carlsen och hittas på Adlibris och Bokus

"Tiden pulsar, mörkret vandrar in - för sista gången."

Alrik och Viggo ska snart flytta från Mariefred. De blev upptäckta när de gjorde inbrott i skolan för att rädda Iris från Svarthäxan. Det värsta är att de inte kommer att få bo tillsammans. Alrik ska till ett ungdomshem och Viggo till en annan fosterfamilj. Men vem ska beskydda freden i Mariefred när korpbröderna flyttar från stan? Svarthäxan kanske hinner lösa gåtan före dem och kommer in i biblioteket. Innan det är för sent måste Alrik och Viggo lösa gåtan och hitta kodnyckeln. Slutet är nära och inget blir längre som förut. 

Nu finns den äntligen, Draugen! Jag fick testläsa den innan den var utgiven men har nu läst den igen och planerar också att lyssna när den kommer ut som ljudbok! Som ni alla vet älskar jag PAX och tycker att det är den bästa bokserien som någonsin skrivits, det är knappt så jag har ord för att beskriva hur mycket jag tycker om böckerna. Draugen äringet undantag. Den är otroligt välskriven och knyter ihop säcken på bästa möjliga sätt. Precis som alla de andra PAX-böckerna är den rolig, hjärtknipande, läskig och spännande. Boken har ett högt tempo och en perfekt blandning mellan verklighet och övernaturligheter. Det är det som gör PAX så bra! 

Draugen är den sorgligaste boken i serien. Jag fick tårar i ögonen flera gånger under läsningen och i slutet grät jag floder. Det är så fint och så sorgligt, både att lämna PAX men också själva handlingen. Men jag har skrattat också. Trots den tunga, läskiga och spännande handlingen finns det humor. Jag älskar sättet Alrik och Viggo pratar på, deras förkortningar och hur de retas med varandra. Det är tråkigt att det här är sista boken. Jag har verkligen fäst mig vid Alrik, Viggo, Iris, Estrid, Magnar, Anders och Laylah. Ingela, Åsa och Henrik har verkligen lyckats skapa fantastiska karaktärer och en fantastisk bokserie! Tänk hur många barn de fått börja läsa genom PAX. 

Jag måste också slå ett slag för Henrik Jonssons illustrationer i böckerna! De är otroliga! I Draugen gillar jag verkligen bilden då Alrik och Viggo ligger i sin säng och är ledsna för att de måste flytta ifrån varandra. Henrik är duktig både på att fånga de actionfyllda scenerna men också de känslofyllda. 

Att läsa Draugen var speciellt, man känner verkligen att det här är slutet. Men PAX slutar aldrig överraska eller beröra. Jag kommer återkomma många gånger till PAX och jag är säker på att jag kommer gilla böckerna lika mycket varje gång. Avslutet var så fint och sorgligt och det var inte alls så jag trodde att det skulle sluta med det kunde inte ha slutat på något annat sätt. Draugen får såklart 5 av 5 ugglor, eller kanske allra helst 10 av 5 ugglor. PAX är verkligen den bästa bokserien jag någonsin läst! Tack Åsa, Ingela och Henrik för en fantastisk bokserie och tack för att jag har fått följa den här resan. Pax mitt hjärta. Pax. 

2 kommentarer:

  1. Lyssnade precis ut boken och jag känner mig så tom. Det var en sån himla tung läsupplevelse. Grät så mycket i slutet. Kära, älskade PAX <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Så sorgligt! Kommer sakna PAX mycket! <3

      Radera