tisdag 18 juni 2019

Boktips - Sommarläsning för alla över 15 år

Jag älskar att läsa feel good och somriga relationsromaner under sommaren. Därför har jag nu valt ut mina absoluta sommarfavoriter. I mitt tidigare inlägg tipsade jag om sommarläsning för barn och ungdomar 6-15 år, här finns en länk till det. Böckerna jag tipsar om i det här inlägget är perfekt sommarläsning för alla över 15 år.

Konsten att bli en viol av Maja Willander läste jag i våras och den fick mig att längta till sommaren. Nu är sommaren här och jag kan inte tänka mig en bättre bok för sköna sommardagar än den här. Boken handlar om Melinda som jobbar som administratör på en reklambyrå och drömmer om att få bli art director. På jobbet vill hon smälta in bland alla andra men henne kan hon vara sig själv och ägna sig åt att måla. När Melinda har semester börjar hon fundera över vad hon verkligen vill i livet. Samtidigt möts hon av starka känslor – både kärlek och sorg. Konsten att bli en viol är en mysig och lättsam bok som samtidigt har ett djup. Den är också väldigt somrig och ger den perfekta sommarkänslan.
Om allt vore annorlunda av Sanna Mac Donald är en somrig bok som är skriven ur tre olika perspektiv. Vi får möta Rune år 1937 som bor på ett barnhem och träffar Evert som han blir kär i. Anna i nutid är kär i Tove men inte kan förmå sig att lämna sig familj för henne. Det tredje perspektivet handlar om Douglas på sitt ålderdomshem på Öland. Om allt vore annorlunda är en fin roman om hemligheter och förbjuden kärlek som passar utmärkt att läsa i sommar.

Blixtra, spraka, blända av Jenny Jägerfeld läste jag förra sommaren och tyckte mycket om. Det är en bok som man bara vill sträckläsa och sådana böcker tycker jag om att läsa under sommaren. Boken handlar om författaren Penny vars bok lästs av alla och vunnit Augustpriset. Nu måste hon hålla uppe sin framgång och skriva en bok till. Men det går inte så bra. Penny har fått ett stort förskott från förlaget och åker till London för att få inspiration. Men där dras hon in i festens dimma och träffar Lola. Boken har lite för mycket festande, alkohol och droger för min smak men utöver det är den riktigt spännande och välskriven. Blixtra, spraka, blända är en bok som verkligen blixtrar, sprakar och bländar både till språket och handlingen.



Med hälsning från Båstadav Jenny Fagerlund är en riktigt somrig feel good som alla borde läsa i sommar. Boken handlar om Linda som är journalist och har fått ett jobb i London på en populär tidning. Men när hon fåt veta att jobbet har blivit indraget vågar hon inte berätta det för alla och åker istället till sin moster i Båstad och låtsats att hon är i London. I Båstad är tennisveckorna igång och Linda börjar nysta i sin familjs förflutna.  Det är en bok med intressant handling som är både spännande, romantisk, sorglig och glädjefylld. En riktig sommarbok!



För såna som oss av Tiina Nevala och Henrik Karlsson lyssnade jag på som ljudbok förra sommaren. Jag tyckte att den var så bra att jag funderar på att läsa om den snart. Boken är skriven ur två olika perspektiv, vi möter Liv och Jens. De träffas av en slump på Kreta och börjar tycka om varandra. Men problemet är att Liv redan har en flickvän och Jens är på Kreta med sin släkt. Senare i boken ses de igen under helt andra förhållanden. Det är en riktigt bra skriven bok med intressant handling!


Som ett bonustips vill jag rekommendera Sandra Beijers novell Juan les pins som ges ut av Novellix. Den handlar om några tonåringar som längtar efter sommaren och sin språkresa till Frankrike. Sandra Beijer sätter verkligen fingret på den där känslan att längta efter något och det är en riktigt somrig novell.

Har du några riktigt somriga boktips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar