söndag 30 juni 2019

Jag kan nästan känna solen

En av de bästa böckerna jag läst på länge och en av de bästa ungdomsböcker jag läst är Jag kan nästan känna solen av Ebba Hyltmark. En fin bok att sträckläsa i sommar!
Siri är en lagom tjej. Hon har axellångt hår, likadana kläder som alla andra och gör det som förväntas av henne. Vega är allt annat än lagom. Hon är ett pistolskott. När Vega med sitt röda hår och isblå ögon börjar i Siris skola kan Siri inte slita blicken från henne. De lär känna varandra genom musiken och börjar umgås jämt. Testar olika tesorter och tittar på solnedgången från Vegas trädkoja. Siri blir förälskad i Vega och när kärleken visar sig vara besvarad är allt underbart. Men Siri vill att det dem har ska vara deras hemlighet. Hon är en lagom tjej och vill fortsätta vara en i mängden som inte sticker ut. Men är det värt att riskera kärleken för att få fortsätta vara som alla andra tror att man är?

Åh, vilken härlig bok det här var! Jag sträckläste den under en helg och kunde inte släppa boken. Den är så fin, underbar och mysig! Det jag gillade mest med boken var karaktärerna, Siri, Vega, Siris syskon Mika och Sam och kompisarna Tara och Noah kändes alla så verkliga. De blev mina vänner när jag läste boken och när boken var slut ville jag inte lämna dem. Jag kan nästan känna solen utspelar sig i samma stad och på samma skola som Ebba Hyltmarks tidigare bok Alla suger och det är ingens fel. Några karaktärer från den andra boken syns även i den nya. Det tycker jag är roligt!

Handlingen i Jag kan nästan känna solen är medryckande och har så många härliga komponenter. Jag älskar att läsa om när Siri och Vega dricker te, sitter i kojan och lyssnar på musik. Eller när Siri och Tara fikar, fixar sig inför en fest eller sitter i skolkorridoren. Allt är så bra beskrivet och boken har en mysig stämning. Ebba Hyltmark beskriver tonårslivet träffsäkert och jag kan känna igen mig i mycket av det hon skriver om. Jag gillar också att boken inte bara är skimrande vacker utan också har ett djup. Vegas hemlighet om hennes bror är ett exempel. 

Författaren Ebba Hyltmark är bara 18 år men har redan skrivit två suveräna böcker! Jag kan nästan känna solen var snäppet bättre än hennes debutbok Alla suger och det är ingens fel. Det märks verkligen att hon har utvecklats som författare. Jag ser verkligen fram emot att läsa allt Ebba Hyltmark skriver i framtiden. Jag kan nästan känna solen var fantastik – en av de bästa ungdomsböcker jag någonsin läst!

Titel: Jag kan nästan känna solen
Författare: Ebba Hyltmark
Förlag: Brombergs förlag
Åldersgrupp: 12-15 år
Mitt betyg: 5 av 5 ugglor
Köp: t.ex hos Adlibirs eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar