söndag 2 juni 2019

Läst i maj

Så var maj slut och det var sommar. Våren har gått så snabbt och nu är det snart sommarlov. Maj har varit en ganska lugn månad för min del, men trots det har jag läst lite mindre än vad jag brukar göra. Jag hade en liten läsdipp i mitten av månaden då jag inte visste vad jag skulle läsa om började på flera böcker som jag aldrig avslutade. Men nu har jag kommit igång med läsningen igen och den blev ändå en några böcker lästa till slut! Idag tänkte jag summera månadens läsning.

Mitt hjärta borde slå någon annanstans av Mia Öström var den första boken jag läste i maj. Den gjorde mig lite besviken eftersom att jag tyckte att huvudkaraktären kändes barnslig och handlingen förutsägbar. Men annars var det en helt okej bok. 

Att vara Kerstin av Helena Hedlund är den andra boken om Kerstin och den var så fin! Till en början var jag osäker på om jag skulle läsa den eftersom att jag bara tyckt att den första var lite bra. Men jag tyckte så mycket om den här boken så jag är glad att jag läste den. Den första boken om Kerstin lyssnade jag på som ljudbok och jag tror nog att jag hade gillat den bättre om jag läste den som jag gjorde med den här. 

Viktor av Katarina von Bredow är den sista delen i trilogin om Ellinor, Leo och Viktor. I den här boken knyts allt samman och vi för lära känna Viktor lite närmre. Det var en väldigt fin och bra bok men det var mycket jobbigare att läsa än vad jag väntat mig. Bland annat handlar boken om hur Viktor hanterar att ha en mamma som är drogmissbrukare och den är ganska mörk ibland. Men jag gillar att Katarina von Bredow inte ryggar från att skriva om hemska saker, hon visar verkligheten i sina böcker. 

Alla ska sova av Astrid Lindgren och Marit Törnqvist är en bilderbok baserad på en vaggvisa som de sjunger i en av filmerna om barnen i Bullerbyn. Jag älskar den visan och tycker att bilderboken är så fin!

Kalle - den lille tjurfäktaren av Astrid Lindgren och Marit Törnqvist är en nyutgåva av berättelsen om Kalle som ser till att tjuren Adam Engelbrekt blir lugn. Även den här bilderboken har otroligt fina illustrationer och det är en berättelse i sann Astrid Lindgren-anda. 

Children of blood and bone: Solstenen av Tomi Adeyemi läste jag under maj eftersom att vi ska prata om den i min bokcirkel. Jag brukar inte läsa fantasy eftersom att jag inte fastnat för den genren och det här var inte heller en bok i min smak vilket är synd. Den handlar om ett land i Afrika som ska försöka få tillbaka sin magi och jag gillar att boken baseras på afrikansk kultur eftersom det är något jag sällan läser. Men tyvärr tyckte jag inte om boken eftersom att det var för mycket fantasy, våld och strider för min smak. 

Kärleken vi inte förstår av Bart Moeyaert kom ut på svenska nyligen och det var spännande att läsa något av årets ALMA-pristagare. Jag tyckte att boken beskrev miljöer och situationer på ett väldigt bra sätt. Det var en bok som väckte många tankar i mig och jag ser fram emot att läsa mer av Bart Moeyaert. 

Någon dag av David Levithan är den tredje delen i serien om En som vaknar upp i en ny kropp varje dag. Den här boken fortsätter där de tidigare böckerna slutar och är skriven ur olika perspektiv. Jag tyckte att det var en spännande bok och stundvis lite läskig till och med. Det är verkligen en fascinerande historia men nu känner jag nog att David Levithan är klar med den här serien. 

Om ett missfoster av Pauline Wågström är ett recensionsexemplar som jag haft på vänt länge. Under maj blev den äntligen läst. Boken är självbiografisk och handlar om att leva med autism, selektiv mutism och social fobi. Det var intressant att läsa en bok ur det perspektivet men boken var också väldigt mörk och jobbig att läsa. Mer om boken i en kommande recension.

Jag lyssnade också på två ljudböcker under maj. Midnattsstjärnan av Mårten Sandén är en bok i serien om Petrinideckarna och efter att ha lyssnat på den första boken i serien i april ville jag lyssna på något mer. Petrinideckarna är verkligen nostalgi för mig eftersom jag älskade böckerna för några år sedan. Även den här boken var väldigt spännande och jag gillar att det ä musik och ljudeffekter i ljudböckerna. Rasmus på luffen av Astrid Lindgren lyssnade jag också på. Jag visste inte vad jag skulle lyssna på och Astrid Lindgren är ett säkert kort för mig. Dessutom håller jag ju på att läsa alla hennes böcker. Jag älskat att lyssna på Astrid Lindgrens egna inläsningar och det var riktigt roligt at få återuppleva Rasmus på luffen

I juni börjar äntligen sommarläsningen. I mitt tidigare inlägg har jag skrivit om vilka böcker jag vill läsa i sommar. Det blir nog några av de böckerna lästa i juni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar