torsdag 6 juni 2019

Om ett missfoster


Om ett missfoster är Pauline Wågströms självbiografiska bok om hur det är att leva med autism, selektiv mutism och social fobi. En hjärtskärande berättelse som är viktigt att läsa för att förstå hur det kan vara att leva med den här typen av problem. I olika kapitel berättar Pauline Wågström om sin skolgång och de svårigheter hon utsatts för. Boken är skriven med hjälp av tillbakablickar, tankar och dagboksanteckningar och beskriver hur det kan kännas att leva med autism, selektiv mutism och social fobi. Hon beskriver sin ångest och oro, hur det är att känna sig utanför och att inte vara som alla andra. Det handlar om att inte våga göra vissa saker. Om att inte få fram några ord. Om ensamhet. Jag tycker att den här boken är välskriven och berättad på ett bra sätt. Jag gillar hur Pauline Wågström berättar utifrån olika händelser och att hon också har med sina tankar och dagboksanteckningar. Det ger en bra bild av hennes liv, tankar och känslor. Det är intressant att läsa en bok som är skriven utifrån en person som lider av autism, selektiv mutism och social fobi. Det gör att jag får en förståelse för hur det kan vara att leva med det och gör att man kan lära sig hur man ska bemöta andra människor. Om ett missfoster är verkligen en viktig bok att läsa. Boken var väldigt jobbig att läsa eftersom den var mörk och tung. Pauline har haft det väldigt tufft och beskriver sina känslor ingående, att läsa boken är som att befinna sig i henne huvud. När jag som läsare också vet att boken är självbiografisk och baserad på verkliga händelser gör det att boken blir ännu mer tung att läsa. Men samtidigt tror jag det är viktigt att läsa den typen av böcker för att få en förståelse för hur andras liv kan se ut. Även om boken var tung gick den snabbt att läsa. Den var lättläst och bra skriven vilket gjorde att jag rycktes med i handlingen. Hela tiden ville jag fortsätta läsa för att få veta hur det skulle gå för Pauline. Jag tycker verkligen att du ska läsa Om ett missfoster av Pauline Wågström eftersom det är en bok ur ett nytt perspektiv som visar hur det kan vara att leva med autism, selektiv mutism och social fobi. Titel: Om ett missfosterFörfattare: Pauline Wågström Åldersgrupp: från ca 14 år Köp: t.ex hos Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar