tisdag 30 juni 2020

Discokungen

Discokungen är den andra delen i Sara H. Olssons serie om den fiktiva staden Tradviken. Den tidigare boken heter Sjöbodsblues och där fick vi lära känna Ellen, Tess, Birgitta och Signe som nu har dött. 

Tess trivs bra i Tradviken och har inga planer på att flytta därifrån trots att alla hennes kompisar från gymnasiet gjort det. När Tess stöter på Johannes som hon alltid tyckt varit lite töntig får hon en ny bild av honom och börjar fundera på om de två skulle kunna bli ett par. Johannes ska vara med i ett frågeprogram i tv och det får även fler att få upp sina ögon för honom. Samtidigt måste Tess samla in pengar för att affärskvinnan Christa inte ska förstöra Tradviken. Tillsammans med Ellen som är tillbaka på besök i den lilla staden och Birgitta som fortfarande har svårt att ta sig utanför sitt hus gör hon allt för Tradviken bästa. 

Det jag gillar mest med Sara H. Olssons böcker är att få lära känna olika typer av karaktärer. I Discokungen får jag äntligen återse Ellen, Tess och Birgitta och likt Tess saknar jag Signe. Karaktärerna är väldigt olika varandra men de passar bra ihop ändå och har fina relationer till varandra. De hjälper varandra och vill alltid göra det bästa för den lilla staden de bor i. 

Discokungen är en mysig och lättillgänglig feelgood som är underhållande att läsa. Men jag kände att jag aldrig riktigt kom in i historien. Kanske gjorde jag inte boken rättvisa genom att läsa den samtidigt som en annan bok då det kan ha bidragit till att jag inte riktigt kom in i boken. Men jag tyckte inte heller att berättelsen engagerade riktigt, jag hade velat läsa mer om karaktärerna och deras relationer snarare än deras kämpande för Tradvikens framtid.  Eftersom jag gillade den första boken Sjöbodsblues mycket kanske jag också hade för stora förväntningar på boken. Jag hoppas att Discokungen bara var en liten svacka och att den tredje boken i serien kommer vara lika bra som den första. 

Titel: Discokungen
Författare: Sara H. Olsson
Förlag: Bokfabriken
Åldersgrupp: vuxna, men passar från ca 15 år
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar