tisdag 2 mars 2021

Mina köp på bokrean

Förra veckan drog ju bokrean igång! Jag tycker att det brukar vara så kul att botanisera bland reaböckerna i min lokala bokhandel och förhoppningsvis komma hem med något fynd. Än så länge har det inte blivit någon tur till den fysiska bokhandel för mig men jag tänker att jag ska åka dit någon tid när det inte är så mycket folk i affärerna och kolla in rean där. Men i slutet av förra veckan kom min bokreabeställning från Bokus och idag tänkte jag visa upp vad jag köpte!

Först och främst köpte jag Bikupan av Sarah Crossan som var självklart köp då det är en bok jag sett fram emot att läsa sedan jag såg att den skulle komma! För några år sedan läste jag Crossans ungdomsbok Vi är en som är skriven med prosalyrik och handlar om två siamesiska tvillingar. Det var en så fin och sorlig läsupplevelse och jag gillade verkligen sättet den var skriven på. Bikupan är en bok som riktar sig till vuxna och som också blivit översatt till svenska. Även den är skriven med prosalyrik vilket är något jag tycker mycket om då det ofta blir ett väldigt fint och sparsmakat språk samtidigt som det går fort och är enkelt att läsa. Jag hoppas att Bikupan är lika bra som Vi är en

Från bokrean beställde jag också Sara Lövestams bok Handbok för språkpoliser. Jag har läst några av Sara Lövestams grammatikböcker och tycker att de är både underhållande och lärorika och ville därför läsa även den här boken. Den verkar väldigt humoristiskt skriven så jag tror att det kommer att bli en rolig läsupplevelse! Jag är väldigt intresserad av det svenska språket och är väl lite av en tyst språkpolis ibland som inombords rättar folk. Men även jag vill lära mig mer och man blir nog aldrig fullärd när det kommer till språk. 

Sedan köpte jag faktiskt två böcker som inte var på rean också. Jag satsade på att köpa några böcker jag verkligen vill ha istället för att köpa massor av böcker bara för att de är billiga som jag tycker att det lätt kan bli på bokrean. De två böckerna jag köpte som inte var på rea var Radio Silence och I Was Born for This av Alice Oseman. Jag har läst Osemans seriealbum och en av hennes romaner. Det är fantastiska böcker för ungdomar med viktiga teman och fina karaktärer. Hennes böcker har också fått mig att förstå att det faktiskt inte är så svårt och jobbigt att läsa på engelska som jag tidigare trott. De är perfekta för mig och nu vill jag läsa alla hennes böcker! Därför köpte jag två av hennes ungdomsromaner och de är jag väldigt taggad på att läsa! 

Nu har jag massor av spännande läsning framför mig! Lämna gärna en kommentar och berätta vad du har köpt på bokrean! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar