onsdag 13 oktober 2021

Läst i september

Vi är redan en bit in i oktober men än har jag inte summerat september månads läsning än. Det tänkte jag göra idag. I september började jag plugga litteraturvetenskap men jag hann ändå läsa en del annat vilket jag är glad för. Vi får se hur det går med läsningen längre fram i höst när studierna blir allt med intensiva. 

Ellens val - Lockelsen och Friheten av Moa Eriksson Sandberg är del tre och fyra i serien om Ellens val. Jag har lyssnat på dem som ljudböcker och fullkomligt älskar serien. Vi får fortsätta följa Ellen i Ljungsala och i får också lära känna flera andra karaktärer genom att läsa ur deras perspektiv. Jag tänker att jag ska skriva ett inlägg om serien längre fram för det är verkligen fantastiska böcker!

Allt som inte syns av Katarina von Bredow lyssnade jag också på som ljudbok. Det är en bok som handlar om mobbning och som verkligen grep tag i mig.

De bortglömda namnens bok av Kristin Harmel är en av de bästa böckerna jag läste både i september och under året i stort. Det är en fantastisk roman som utspelar sig under andra världskriget. Den är både spännande och gripande på många sätt.

Det värsta har redan hänt av Marta Söderberg är en ny ungdomsbok som jag tyckte var väldigt fint skriven med många korta kapitel. Det är en bok som säger mycket på få ord. 

Spökhunden Buster - Docksamlarens hus av Tobias Söderlund är den andra delen i serien om spökhunden Buster. Även den här var spännande och kuslig. 

Bokhunden Edgar jagar en tjuv av Ingrid Jönsson och Anna Westin är en ny lättläst bok om bokhunden Edgar. Den här gången hjälper han till att sätta dit en tjuv.

Sonjas verkstad - Sivs epa av Ingrid Jönsson och Mattias Andersson är en lättläst bok som passar bra för de som gillar fordon.

Bojan och tunnelbanan av Johan Anderblad och Filippa Widlund läste jag också under september. Även den passar barn som gillar fordon och den här gången handlar det om tunnelbanan.

Ladugårdens hemlighet av Andrea Lindstedt är en spännande och mysryslig bok som passar utmärkt att läsa nu under hösten. 

Vem har sagt något om kärlek? av Elaf Ali är en personlig berättelse om att leva under hedersförtryck. Jag tyckte den var både intressant och gripande.

Julegrisen av J. K. Rowling blev årets första julbok. Jag fick nämligen chansen att förhandsläsa den innan den kom ut. Det är en spännande julsaga om en borttappad gosedjursgris som jag tror att många barn kommer att glädjas av i jul.

Det var böckerna jag läste i september, förutom all kurslitteratur då. Hoppas ni gillade inlägget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar