söndag 28 september 2014

Bokbloggsjerka: Bättre eller sämre vartefter

Helg igen och dags för bokbloggsjerkan. Undrar du vad det är kan du läsa här. Veckans fråga lyder såhär:

Vilken är den längsta bokserien du har läst och upplever du att skrivandet förändrades (antingen till det bättre eller sämre) längs vägen?

Jag läser en del bokserier men jag kommer inte på något specifikt exempel men i många bokserier är första boken jättebra medans de andra böckerna inte är lika bra. Då kan det vara så att författaren har kommit på en jättebra idé till en bok och den boken blir jättebra. Sedan bestämmer författaren att hen ska fortsätta och göra en serie, men då måste man ju försöka att komma på idéer till de andra böckerna och då blir de böckerna inta lika bra. Det har hänt mig flera gånger när jag läst en bokserie men jag kan inte komma på något exempel. Men så är det tycker jag om man ska försöka komma på en bra idé blir den oftast inte lika bra som när man kommer på en idé av en slump.

3 kommentarer:

  1. Visst kan det vara så att en serie börjar bra men efter några böcker verkar ideerna tagit slut för författaren.

    SvaraRadera
  2. Jag läser helst deckare och har lätt att fastna för serier och fortsätta läsa. Jag gillar att karaktärerna finns kvar och kan få flera böcker på sig att utvecklas och förändras!

    SvaraRadera