måndag 21 november 2016

Augustpriset 2016: Oj, en polis - Recension

Oj, en polis är en bilderbok som är skriven och illustrerad av Eva Lindström. Den är nominerad till Augustpriset i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok och utgiven av bokförlaget Alfabeta. Boken hittas på Adlibris eller Bokus.

Den här boken handlar om två bröder i matroskostym, en polis som visar sig vara en pilot, en flygplanstur ett fallskärmshopp.


Juryns motivering till nomineringen:
Nej, någon polis finns inte i den här boken. Däremot två bröder. Och en pilot och en hund. Eva Lindström låter oss träda in i en absurd och humoristisk bilderboksvärld där det oförutsägbara väntar bakom varje sidbläddring. Milda, stämningsskapande färger samsas med hotande svarta färgfält, i en berättelse som går från vila till intensitet till vila igen. Det finns en fruktbar rytm i detta växelspel. I de enfärgade bakgrundsfälten finns en ödslighet som öppnar för fantasin. Inom lekens ramar blir allt möjligt.

Ska jag vara ärlig så tyckte jag inte så mycket om den här boken. Jag förstod inte riktigt handlingen och tyckte bara att den var osammanhängande. Det hände helt oförutsagda saker som inte hade någon som helst anknytning till varandra. När jag läste den tyckte jag bara att den var konstig eftersom att jag inte förstod boken. Jag tror absolut att många barn skulle gilla den här boken mer än vad jag gjorde. Mycket finns mellan raderna, men jag, som ändå är en van läsare tyckte att det var svårt att förstå trots att jag läste om boken flera gånger. På varje ny sida står det något nytt och oväntat och man kan verkligen inte förutse handlingen. Det gillar många med den här boken, men jag tyckte mest att det blev konstigt och osammanhängande.

Nej, det här var inte alls en bok för mig, därför ger jag Oj, en polis av Eva Lindström 1 av 5 ugglor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar