fredag 18 november 2016

Augustpriset 2016: Intervju med Ulf Stark och Linda Bondestam

Ulf Stark har skrivit och Linda Bondestam har illustrerat bilderboken Djur som ingen sett utom vi som är nominerad till Augustpriset i barn- och ungdomskategorin. Den innehåller dikter om olika påhittade djur som ingen sett utom just Ulf och Linda. Här kommer en intervju om Augustnomineringen, bokens uppbyggnad och mycket mer! 

Grattis till nomineringen i Augustpriset 2016! Vad betyder det för er att ha blivit nominerad? 
Linda: Det betyder jättejättemycket. Jag tror att många barn och vuxna på det här sättet upptäcker boken och läser den och kanske också vill läsa andra böcker som jag illustrerat. Och kanske framtida böcker. Jag tyckte väldigt mycket om att få lära känna djuren i boken och vill att också andra ska få göra det!

Ulf: En nominering betyder mycket för mig. Det var tolv år sedan senast. Det innebär också att boken blir mer omskriven och ompratad.

Hur skulle ni beskriva er bok Djur som ingen sett utom vi för någon som inte läst den?

Linda: Den här boken berättar om många okända djur, vad de heter, vad de äter, vad de tänker och vad de gör, alla med olika personligheter. Ulf Stark har skrivit en dikt om varje djur och jag har fått hitta på hur de ser ut och var de befinner sig. Bilderna är stora, vilda och färggranna.

Ulf: En bok om djur som inte finns i någon djurbok. För de är inre djur som sluppit ut ur mitt och Lindas huvuden: glada, arga, ensamma, längtande, gråa och färggranna. En bok på rim. Fast ingen sett dem kan alla ändå känna igen dem, för de bor i oss alla. Hoppelingen!

Varför tror ni att just eran bok har blivit nominerad till Augustpriset? Vad är det som gör att den utmärker sig? 
Linda: Jag tror den är en annorlunda bok som tilltalar alla, såväl barn som vuxna. Ulfs dikter är både roliga och sorgliga, ofta på samma gång, och lite mystiska och väldigt finurliga. Mina bilder spinner lite vidare på texten och dessutom finns där små överraskningar. Ibland är folk lite rädda för diktsamlingar men jag vet att den här är en sådan som många gärna läser.

Ulf: Den utmärker sig genom sitt tema, sitt språk och sitt bildspråk. 

Vilka av de andra författarna och illustratörerna ser du som era största konkurrenter? 
Linda: Oj, jag har tyvärr inte läst dem men jag har hört att de alla är väldigt bra! Ida Sundins bok Idag vet jag inte vem jag är läste jag och den är underbar!

Hur har det varit att arbeta tillsammans med den här boken? Blir ni någon gång oense? 

Linda: Ulf och jag brukar vara väldigt överens, för det mesta uppmuntrar vi varandra. Det är otroligt roligt och lätt att jobba med honom, det har det alltid varit!

Ulf: Vårt samarbete är rena nöjdes. Vi uppmuntrar varandra (med rätta!), kan komma med idéer. Inte ofta oense, vi respekterar varandras talanger. 

Tror ni att ni kommer att fortsätta arbeta tillsammans? 

Linda: Det tror och hoppas jag!

Ulf: Visst ska vi fortsätta att jobba ihop. Gäller bara att hitta på något lika bra ämne. 

Ulf Stark om skrivande och texten:

Var kom första idén till Djur som ingen sett utom vi?
Ulf Stark
Idén kom egentligen från Linda som ville göra djur. Tanken var att hon skulle rita djuren först och jag skulle hitta på beskrivningarna efteråt - längd, vikt, utbredningsområde etc (sånt som brukar finnas i vanliga djurböcker). Men så började jag istället göra dessa ”känslodjur”, skickade dikt efter dikt till Linda som gjorde bilderna efteråt. 

Hur gjorde du för att hitta på alla djur i boken?
När jag väl kommit igång var det ingen svårighet att hitta på nya djurarter. Dom kom till mej under mina hundpromenader på landet. 

Jag tyckte mycket om att boken var skriven i diktform! Varför valde du att skriva den på det sättet?
Jag började egentligen som poet (sådär i 18-årsåldern). Det var trevligt att återknyta till sitt poetiska förflutna. Jag gillar den korta, koncentrerade formen. 

Tycker du att Lindas illustrationer stämmer bra överens med hur du tänkte dig djuren?
Jag tänkte inte så mycket på det yttre, utan koncentrerade mej på djurens själsliv. Och blev glatt överraskad när Linda gav dem hår och ögon och öron och fjädrar. 



Vilket av de olika djuren tycker du mest om och kan du identifiera dig mest med?
Jag gillar längtansdjuren och deras obestämda väntan på NÅGONTING. De liknar nog mig själv. Men det gör de andra också.

Du har skrivit många omtyckta böcker, vad är ditt bästa tips för att komma igång med skrivandet?
Lägg dej ner på sängen, blunda, låt bilderna stiga upp från ditt inre. För sagor, dikter, berättelser är släkt med drömmarna. Vakna sedan till och skriv ner vad som dykt upp. Det är som att meta i sitt inre: Se vilka underliga fiskar man kan dra upp! 

Linda Bondestam om illustrationerna:

Vad inspirerades du av till hur de olika djuren i boken skulle se ut?

Jag inspirerades av mänskor omkring mej. Ibland när det var svårt försökte jag föreställa mej i vilka situationer jag själv känner mej som i dikten. Det gick väldigt bra! Jag tror att vi alla har en massa okända djur inom oss.


Vad tycker du är roligast att teckna och varför?
Det här var nog mitt roligaste projekt någonsin. Jag tyckte det var väldigt roligt att skapa de olika djuren och att få hitta på olika finurligheter, t.ex. träffar flera av djuren varandra på sista sidan.

Hur tänkte du med bilderna i Djur som ingen sett utom vi? Vad vill du att de ska förmedla? 
När jag läste dikterna såg jag genast bilder i mitt eget huvud. När jag sedan illustrerade dikterna ville jag göra det lite som en poet, jag ville göra stämningsfulla bilder, skapa en atmosfär som får läsaren att stanna upp och hitta på egna historier. Jag är jätteglad över att många barn jag läst boken med verkar göra just det här. Det är en rolig bok att läsa men också att prata kring.

Linda Bondestam

Hur går det till när du illustrerar en bilderbok?
Först är jag väldigt ivrig och tror att det ska bli lätt och roligt, sen brukar jag ganska snabbt drabbas av skaparångest och tycker allt är lite jobbigt och svårt, jag försöker komma på hur huvudpersonerna ska se ut och jag prövar olika stilar och funderar på färgval m.m. (Jag ritade ganska många djur till Djur-boken som inte kom med i boken.) Förr eller senare händer det något som gör att jag får en AHA-upplevelse och då brukar jag jobba mycket, mycket och kan inte slita mej från mina teckningar. När jag gjorde djur-boken åkte jag ensam till en ö i finska skärgården och jobbade från morgon till kväll. Då kändes det som att många pusselbitar föll på plats och det var fantastiskt roligt! Det tar ofta ett år för mej att göra en bok och det är ibland svårt att få jobba utan att bli avbruten. Innan en bok ska gå i tryck brukar jag ha väldigt bråttom och göra drastiska beslut, plötsligt ser jag att något ser fel ut och illustrerar och placerar om saker i snabb takt. Det brukar vara en lite manisk, fasansfull men också väldigt rolig fas. Jag älskar verkligen mitt jobb!

Tack så mycket Linda och Ulf för att ni ville vara med i min intervju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar