tisdag 1 november 2016

Polkagrisrånarens hemlighet - Recension

Polkagrisrånarens hemlighet är en deckare för mellanåldern skriven av Åsa Öhnell. Boken är utgiven av Idus förlag och finns att köpa på Adlibris eller Bokus.

Det är första dagen på jullovet och Klara och Bella är på Liseberg. De har fått biljetter av Klaras granne och kompis Rut med uppdrag att köpa polkagrisar åt henne. Men i polkagrisståndet är försäljaren i chock, han har blivit rånad. Klara och Bella kastas direkt in i ett nytt falla att lösa och de har sina misstankar. Kan det vara någon av de där flyktingkillarna de såg i kön som är skyldiga?

Det här är sjätte delen i serien Klarabelladeckarna som handlar om Klara och Bella som råkar ut för en massa mysterier de måste lösa. Jag hade läst två av böckerna tidigare, men alla böcker är fristående så det spelar ingen roll vilken ordning man läser dem i. Alla böcker är väldigt spännande och har ett rappt tempo vilket gör att man hela tiden vill fortsätta läsa! Det gillar jag! När jag läser vill jag uppslukar av boken och det gör jag verkligen med den här boken! Jag sträckläste boken en kväll då jag inte hade något att göra! Det var väldigt mysigt. Jag älskar när läsningen bara flyter på!

Den här boken är en spännande deckare men den tar även upp andra saker. Exempelvis vänskap och kärlek. Karaktärerna Klara och Bella har det lite olika hemma. Klara har en rätt vanlig familj som ofta gör saker tillsammans. Hennes pappa oroar sig mycket och familjen har inte alltid råd att köpa de dyraste kläderna och åka på flera resor om året. Bella däremot har föräldrar som hela tiden arbetar och knappt märker om hon är borta hos någon kompis. Bella har alltid märkeskläder och de senaste prylarna vilket Klara ibland kan bli lite avundsjuk på. Jag tycker att det är bra sådant tas upp i böcker. Jag tror att många kan känna igen sig och relatera till det.

I Polkagrisrånarens hemlighet berörs även många aktuella ämnen som flyktingar och bränder på asylboenden. Genom boken kan man både lära sig om samhället och bli underhållen, det är ett stort plus!

En annan sak jag gillar är Klaras kompis och granne Rut. Det är fint att läsa om hur man som barn kan vara kompis med någon äldre. Jag tycker också om att böckerna utspelar sig på platser som man känner igen. Det gör att jag ser de platserna framför mig. Som barn tror jag man tycker det är roligt att läsa om en plats man varit på.

Polkagrisrånarens hemlighet är en mycket läsvärd bok som jag tror många mellan 9-12 år skulle gilla! Rekommenderas starkt till lässugna barn! Jag ger boken 4 av 5 ugglor!