tisdag 20 december 2016

Augustvinnarens tidigare böcker

Ann-Helén Laestadius vann Augustpriset i barn- och ungdomskategorin för sin fantastiska bok Tio över ett! Den läste jag och älskade! När jag läste om Ann-Heléns andra böcker upptäckte jag att hon tidigare skrivit en serie med fyra böcker om en tjej som heter Agnes. Ni vet när man har hittat en författare man verkligen gillar och sedan upptäcker att det finns fler böcker av författaren? En underbar känsla! Har man gillat en bok av författaren är det ett säkert kort att fortsätta med författarens andra böcker!

I serien om Agnes finns det dessa böcker; Sms från Soppero, Hej vacker, Ingen annan är som du och Hitta hem. Jag har än så länge läst de två första och är halvvägs in på den tredje boken Ingen annan är som du. Den sista boken ligger i min att läsa-hög! Idag hade jag tänkt att berätta lite om böckerna i förhoppningen att någon ska bli intresserad om att läsa dem. Det är en underbar serie att sträckläsa under jullovet. Böckerna är ganska korta och lättlästa, vilket gör att de går snabbt att läsa. Dessutom flödar språket och handlingen är så spännande att man hela tiden vill fortsätta läsa.

Jag hade hört talas om Tio över ett, men det var först när den blev nominerad till Augustpriset som jag fick upp ögonen för den! Och det är jag verkligen glad för! Det är en av de bästa böckerna jag läst i år! Sedan intervjuade jag Ann-Helén Laestadius via mejl och då uppmärksammade hon att jag hette Agnes, precis som huvudkaraktären i hennes tidigare böcker.

Böckerna handlar om en (i första boken) trettonårig tjej som heter Agnes och bor i Solna. Hon har samiskt ursprung med släkten i Soppero. Hon är stolt över sitt ursprung, men funderar på om det går att vara en riktig same när man bor i Solna och inte kan samiska. Agnes mamma blev mobbad i skolan över att hon var same och flyttade söderut för att lämna sin kultur och sina rötter. Med det tappade hon språket och har inte kunnat föra det vidare till Agnes.

I den första boken Sms från Soppero, får Agnes ett sms från Henrik som bor i Soppero. Det blir början till en kärlekshistoria. Bok nummer två, Hej vacker, utspelar sig på sommarlovet då Agnes ska vara i Soppero under sex veckor. Hon ser fram emot en sommar med Henrik och kusinen Kristin, men Henrik blir förbjuden att träffa Agnes. Hans mamma Laila tycker inte att Agnes är ett bra sällskap till honom och att hon inte är en riktig same. Dessutom handlar boken om ett brev som leder till en oväntad vänskap.

I boken jag håller på med nu, Ingen annan är som du, har Henrik gjort slut med Agnes och hon är oerhört ledsen för det. På Facebook visar relationsstatusen att det är komplicerat. Vem är det som är Miss komplicerad? Agnes har fått en lillebror som till skillnad från henne får lära sig samiska redan från början, då hennes mamma ofta pratar språket med honom. Mycket avundsjuka speglas. Dessutom får man följa Agnes när hon är på ett samiskt konfirmationsläger.

Alla böckerna är väldigt bra skrivna och jag gillar att läsa dem. De är spännande, tankeväckande, relaterbara och bara härliga att läsa. På något sätt får de mig att fastna och hela tiden fortsätta läsa. Jag tycker att det är spännande att läsa om olika kulturer, i det här fallet den samiska, och lära mig mer om olika typer av människor. Innan jag började läsa Ann-Helén Laestadius böcker visste jag inte så mycket om samer, men nu kan jag en hel del!

Jag tycker att många tänkvärda frågor är så bra skildrade i de här böckerna. Frågor om identitet till exempel. Vem är same? Vad är en same? Varför ska man inte kunna bli älskad för den man är? Agnes är ganska lik mig på många sätt, hon är den lite lugnare tjejen och inte den som är ute och festar och sådant. Jag kan känna igen mig i många av hennes tankar och tycker mycket om att läsa om henne!

Jag vill tipsa om de här böckerna till alla från 10 år, kanske! De är otroligt härliga att läsa och jag tyckte mycket om dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar