torsdag 29 mars 2018

Sagasagor: Syskonsjuka, kämpaglöd och en envis framtand

Sagasagor: Syskonsjuka, kämpaglöd och en envis framtand är skriven av Josefine Sundström och illustrerad av Emma Göthner. Boken ges ut av Bonnier Carlsen och finns att köpa på Adlibris och Bokus

Saga Louisa Larsson är tillbaka med nya berättelser om hennes vardag. I den här boken handlar det om en envis framtand som inte vill lossna, när Saga blir sjuk på sin egen födelsedag och bygger hinderbana med sin kompis Samir. Vi får också följa med när Saga ska köpa ett nytt skrivbord till sitt rum och råkar komma bort från sina föräldrar på ett stort varuhus. Dessutom funderar Saga på det här med syskon. Hon skulle så gärna vilja ha en bror eller syster precis som Samir. Varför har inte hon något syskon?

Det här är den tredje boken om Saga och jag tycker lika mycket om den som de andra. Jag älskar att berättelserna är så vardagsnära och jag känner igen mig i många tankar som jag också hade när jag var runt sex år. Berättelserna är realistiska och jag tror att vilket barn som helst skulle gilla den här boken och känna igen sig i den. Dessutom tycker jag att Emma Götners illustrationer passar utmärkt till texten. 

Sagasagor: Syskonssjuka, kämpaglöd och en envis framtand är en perfekt bok att läsa högt för barn 4-7 år ungefär och kan man läsa själv tror jag den skulle passa bra för det också. Jag tänker mig att böckerna om Saga är perfekta som godnattsaga eftersom att de innehåller korta berättelser vilket lämpar sig för en högläsningsstund. Då kan man läsa en lagom lång stund och kunna avsluta en berättelse på den tiden. 

Jag tyckte jättemycket om Sagasagor: Syskonsjuka, kämpaglöd och en envis framtand, om det är något som är lite negativt är den att en av berättelserna i boken var samma som i en tidigare bok om Saga. Jag hade gärna sett att alla berättelserna var nya. Men berättelserna är fortfarande väldigt bra, vardagsnära och fulla av igenkänning. Jag ger boken 4 av 5 ugglor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar