torsdag 8 mars 2018

Internationella kvinnodagen - Boktips

Idag är det internationella kvinnodagen och jag vill verkligen uppmärksamma alla fantastiska kvinnor och tjejer idag! Förra året gjorde jag ett inlägg där jag hyllade några kvinnliga författare, här kan du läsa det. Det här året tänkte jag tipsa om några böcker om tjejer, av tjejer, som handlar om coola tjejer!

Tonårstjejens dagbok av Daniela Auerbach och Lovisa Henoch är en bok fylld med dagbokstexter som tonårstjejer skrivit från 1904-2017. Så mycket igenkänning och det är otroligt roligt att läsa andras dagbokstexter. Det som jag tänker på när jag läser den här boken är att tjejer både i början av 1900-talet och nu har haft samma tankar och funderingar. Tonårstjejens dagbok är perfekt läsning för internationella kvinnodagen!

Fågeln i mig flyger vart den vill av Sara Lundberg handlar om konstnären Berta Hanssons barndom. Det är en bildroman med många fantastiska illustrationer. Berta var en väldigt cool tjej som ville bli konstnär, vilket inte var uppskattat av hennes omgivning. Det är intressant att läsa om hur det var för kvinnor på den tiden. 


Good night stories for rebel Girls av Elena Favilli och Francesca Cavallo är den perfekta boken för alla kvinnor, tjejer, män och killar att läsa. I boken får man möta hundra fantastiska kvinnor som alla gjort något bra för världen och nått framgång. Bland annat får man läsa om Astrid Lindgren, Michelle Obama och Malala Yousafzai och den här boken är otroligt inspirerande på så många sätt!

Lisbet och Sambakungen av Emma Karinsdotter handlar om Lisbet och hennes farmor Sambakungen. Det är två coola tjejer/kvinnor som inte bryr sig om samhällets normer för hur man ska vara. Boken är dessutom otroligt rolig och underhållande och passar för både barn och vuxna. 

Pippi Långstrump av Astrid Lindgren är den första boken jag tänker på när jag tänker på böcker med coola kvinnliga karaktärer. Pippi Långstrump är den häftigaste tjejen som någonsin berättats om och det är en bok som alla verkligen borde läsa!

Ha en underbar dag och berätta gärna om dina bästa boktips för internationella kvinnodagen!

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen! Jag skriver upp Lisbet och Tonårstjejers dagbok. :)

    SvaraRadera