torsdag 1 mars 2018

Läst i februari

För mig har februari bestått av skolarbete, Stockholmsbesök, sommarjobbssökande och sportlov. Men jag har läst en hel del också! Jag hade tänkt att göra det här inlägget med månadssumeringen lite annorlunda från hur jag brukar göra. Många andra bokbloggare skriver de här inläggen i punktform eller vad man ska kalla det, medan jag brukar skriva i löpande text. Idag tänkte jag testa ett mellanting, ungefär som Sofia gjorde sitt inlägg. Vi kör igång med vad jag läste under februari!

Och varje morgon blir vägen hem längre och längre av Fredrik Backman lånade jag på skolbiblioteket för att ha något att läsa på rasten. Det är typ en novell skulle jag kalla det och jag tänkte att den var lagom att läsa på rasterna. Jag vill läsa mer av Fredrik Backman och tänker att hans noveller kan vara en bra början, jag har ju läst Ditt livs affär som också är en novell. Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om Och varje morgon blir vägen hem längre och längre. Den var fin och så men inget som jag minns som en wow-upplevelse. 

Tre saker jag inte vet om dig av Julie Buxbaum läste jag därefter. Den har funnit med på min vill-läsa-lista länge och sedan jag köpte den i höstas har den legat länge och väntat på att bli läst. Men nu läste jag äntligen den och jag tyckte mycket om den! En fin ungdomsbok med en intressant handling! 

Sigrid och Affe firar alla hjärtans dag av Moa Eriksson Sandberg fick jag som ett pressutskick från Rabén & Sjögren och eftersom att det bara var några dagar innan alla hjärtans dag läste jag den direkt. Ingen bok som jag verkligen tyckte om, men jag tror att det är perfekt läsning för de som är lite yngre än mig!

Jag, En av David Levithan läste jag för några år sedan, men jag avslutade aldrig boken eftersom att jag inte tyckte den var så bra. Men nu skulle vi läsa den till min bokcirkel så jag gav den en ny chans. Och jag tyckte jättemycket om den. Boken handlar om en person som vaknar upp i en ny kropp varje dag och det är väldigt intressant att läsa om det!

Damaskus Sölvesborg av Ulf Nilsson är en bok jag fick när jag vann en tävling för ett tag sedan och den har legat länge i läshögen. Jag hade inte så höga förväntningar på boken, men jag tyckte den var bra. Det var en intressant handling och den väckte många spännande tankar. 

Tonårstjejens dagbok av Daniela Auerbach och Lovisa Henoch är en bok fylld med dagbokstexter som tonårstjejer skrivit mellan 1904-2017. En väldigt rolig bok att läsa som jag kunde känna igen mig i. Det var roligt att läsa andras dagbokstexter!

Draken med de röda ögonen av Astrid Lindgren var en av få böcker av henne som jag inte kände igen, så den var jag tvungen att läsa. En fin liten saga om några barn som har en drake. 

Facit - Konsten att skriva krönikor av Patrik Lundberg köpte jag på bokmässan och äntligen läste jag den nu. Den handlar om att skriva krönikor och ger många bra tips!

En rumpa att dö för av Nina E. Gröntvedt var de sista boken jag läste under februari. Den var helt okej, men kändes som att den borde passa bättre för lit yngre barn. Det är en ungdomsbok som handlar om en 15-åring, men huvudkaraktären känns på många sätt mycket yngre. 

Jag lyssnade också på några ljudböcker via Biblio. Det övergivna barnhemmet av Erika Svernström, Kär eller magsjuk av Katarina von Bredow och Surtanten Birgitta och mc-knuttsjakten av Erika Svernström. Tre ganska korta böcker som gick ganska snabbt att lyssna på!

Jag är verkligen nöjd med min läsning och hoppas på att mitt läsflow håller i sig! Just nu läser jag sista delen i After-serien För evigt av Anna Todd som jag ska fortsätta med under mars. Efter det kanske jag bryter av med någon kortare bok innan jag hade tänkt att läsa Harry Potter och Fenixorden som jag länge velat läsa, men som bara blivit uppskjuten. Sedan är jag också sugen på Fandom av Anna Day och kanske läser jag också Jag är Malala som ligger i min läshög! Det blir nog en bra läsmånad! 

En bild på min skola i snö får illustrera februari. 

1 kommentar:

  1. Åh vad kul att läsa! Har Tre saker jag inte vet om dig på läslistan, men kommer aldrig igång med den. Andra böcker letar sig före hela tiden, som vanligt. Hoppas att jag kommer igång med den snart :)

    SvaraRadera