söndag 18 mars 2018

Afterserien - en summering

När jag var på klassresa i Visby innan sommaren köpte jag När vi möttes av Anna Todd som är den första boken i Afterserien. Jag började läsa boken på vägen hem och tyckte mycket om den. Boken handlar om Tessa som börjar sitt första år på collage. Hon älskar att läsa, pluggar mycket och har ett stort kontrollbehov. Första dagen på college träffar hon sin rumskamrat Steph som är hennes raka motsats, en tjej som festar mycket och har kroppen tatueringar och piercingar. Tessa möter även Steps lika vulgära kompisar, bland dem finns Hardin. Trots att Tessa där hemma har en perfekt pojkvän dras hon till Hardin. Jag tyckte verkligen om boken, under tiden jag läste den var jag helt fast och hade svårt att släppa boken. Det är en väldigt känslofylld bok som verkligen tog tag i hjärtat. 

Efter att ha gillat den första boken köpte jag de resterande delarna i serien och dem har jag läst lite då och då fram tills nu. Böckerna är riktiga tegelstenar, men de består av korta kapitel och går ändå snabbt att läsa. Anna Todd började sin författarkarriär på Wattpad där hon publicerade sin fanfiction om One Direction. De olika berättelserna har resulterat i de fyra böckerna i serien After, När vi möttes, När vi tvekade, När vi föll och För evigt. Jag visste inte till en början att böckerna var fanfiction på One Direction, men tydligen ska Hardin vara Harry Styles och de andra karaktärerna i boken ska också ha anknytning till gruppen. Det är säkert jätteroligt att läsa de här böckerna om man gillar One Direction, men jag som inte är ett så stort fan av dem tyckte också om böckerna. De har en bra handling och är mysiga att läsa. 

Den första boken i serien uppskattade jag verkligen, men de följande delarna gillade jag inte lika mycket. Det är absolut inga dåliga böcker men det hade räckt att bara ha läst den första boken. När vi möttes har en bra och medryckande handling, vilket är något de andra böckerna saknar. När vi tvekade och När vi föll handlar i stort sett bara om att Hardin och Tessa bråkar, gör slut, har sex och blir tillsammans igen. Dessutom känns de lite väl långa och utdragna. Böckerna hade lika gärna kunnat vara hälften så långa för det känns som mycket är onödigt. Den sista boken För evigt har en bra handling, men inte lika fängslade som den första boken. Det jag gillar med den är att den väver ihop serien på ett bra sätt. Det blir ett bra avslut och man får även läsa lite om vad som händer efter!

För att summera det hela är After en serie långa böcker om kärlek, bråk och sex som är mysig att läsa! Jag rekommenderar verkligen att läsa den första boken, men de följande delarna är inget man behöver läsa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar