tisdag 6 mars 2018

Att lägga ifrån sig böcker

En sak jag har funderat på den senaste tiden är att lägga ifrån sig böcker. Jag har haft väldigt många böcker i min läshög och när jag har läst en bok jag inte riktigt gillat har det känts onödigt att läsa den när jag har så många andra att läsa. Om det är en helt okej bok som jag läser, läser jag oftast ut den, men om jag inte gillar boken jag läser eller hellre vill läsa något annat lägger jag ifrån mig boken. Läsningen ska ju vara lustfylld och rolig och om man läser en bok som man inte gillar blir det ju inte så roligt. Jag tycker att jag har blivit bättre på att lägga ifrån mig böcker nu än vad jag var förut. Jag brukar tänka att jag ska längta, åtminstone lite, till at få fortsätta läsa boken. Det ska kännas roligt att få fortsätta läsa en bok och inte kännas som ett måste. Om jag läser en bok som jag inte längtar efter att fortsätta läsa läser jag mycket mindre än vad jag brukar göra och då burkar det ofta vara dags att lägga ifrån sig boken. Men samtidigt, om boken är ett recensionsexemplar känns det som att jag måste läsa färdigt boken. Ibland gör jag det, men ibland lägger jag den ifrån mig. Livet är faktiskt för kort för att läsa böcker man inte vill läsa. 

Men hur många sidor ska man ge en bok då? 20, 50, eller kanske 100? Har man inte fastnat för en bok i början kommer man säkert inte göra det sedan heller. Men boken kan ju faktisk bli bättre. Det är svårt det här. Jag har försökt att läsa det jag vill läsa på senaste tiden och inte tvinga mig till att läsa något jag inte vill läsa. Det är nog bra att ha i bakhuvudet att läsning ska vara något roligt och inte ett måste!

Hur tänker du? Lägger du ifrån dig en bok om du inte fastnar för den? Hur många sidor ska man ge en bok? Eller ska man fortsätta läsa även fast man inte gillar boken?

3 kommentarer:

  1. Intressant inlägg! Personligen lägger jag i princip aldrig ifrån mig böcker, men liksom du skriver blir ju läsningen tråkig när man läser något man egentligen inte gillar... Jag vill dock helst avsluta allt jag påbörjat, och det gäller böcker också haha! Men jag borde helt klart bli bättre på att lägga bort böcker som inte gör läsningen positiv.

    När jag läser böcker jag inte fastnar för brukar jag dock alltid läsa en femtedel innan jag bestämmer mig. Handlar det däremot om språket kan jag släppa en bok nästan direkt om inte handlingen heller tilltalar. Är så känslig för språk jag ogillar när det kommer till böcker! Recensionsexemplar läser jag dock alltid ut, oavsett vad, men så tackar jag bara ja till sådana böcker jag tror att jag kommer gilla!

    //Lexie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser också ut de flesta böckerna, men har på senaste tiden tänkt att jag bara vill det som känns lustfyllt att läsa. Recensionsexemplar läser jag alltid, men har jag fått ett spontant utskick som inte intresserar mig kan det hända att jag inte läser det.

      Radera
  2. Jag har också funderat på det där, och lägger generellt sätt sällan ifrån mig böcker jag påbörjat. De kan ju bli bättre. T.ex. Jellicoe road som jag tyckte blev bra efter typ 100 sidor.
    Om det är ett recex känns det ännu mer som att jag borde läsa ut boken, eller i alla fall läsa så långt att jag hinner få en uppfattning av den. Men annars är det, som du skriver, så att livet väl är för kort för att läsa dålig böcker, särskilt om det minskar läsningen generellt.

    SvaraRadera