söndag 25 mars 2018

Iggy 4-ever och Nattbarn

När jag kollade in bokrean såg jag att Hanna Gustavssons Iggy 4-ever och Nattbarn fanns med där. Jag blev intresserad eftersom att Hanna Gustavsson har illustrerat Lisbet och Sambakungen som jag gillar och började bläddra i seriealbumen. Eftersom att jag nästintill aldrig läst ett seriealbum och inte visste om jag skulle gilla det bestämde jag mig för att låna dem på biblioteket. Det var ett perfekt komplement att läsa samtidigt som jag höll på med en tjock Harry Potter-bok. 

Jag vet inte vilken ordning Iggy 4-ever och Nattbarn är tänka att läsas, men jag läste Iggy 4-ever först och tyckte det funkade bra. Det spelar nog egentligen inte så stor roll vilken man läser först. Båda seriealbumen är vardagsnära och handlar om 14-åriga Iggy eller Ingrid som hon egentligen heter. I Iggy 4-ever tycker Iggy att livet är tråkigt. Hennes mobil går sönder och bästa kompisen blir bara mer och mer irriterande. Det handlar om att vara tonåring och klara sig igenom en tid med lite pengar och utan mobil. I Nattbarn börjar Iggy prata med skolfotografen som gillar samma band som henne. De chattar med varandra på internet där Iggy kallar sig för "Nattbarn" och de bestämmer sig för att träffas på riktigt. 


Jag tycker att Hanna Gustavsson prickar rätt i beskrivelsen om hur det är att vara tonåring och jag tror att många kan känna igen sig i Iggy. Dessutom är tecknarstilen väldigt fin och jag gillar att de är vardagsnära. Både historien och bilderna känns väldigt äkta tycker jag. När det gäller i hur jag tyckte det var att läsa seriealbum tycker jag att det var roligt! Det var lite annorlunda i början men jag gillar att det är väldigt lättläst. Det är ett perfekt komplement till en tjock och tung bok. Jag tror dock inte att jag är så van att läsa så mycket i bilder. Bilderna säger väldigt mycket i en seriebok och det kan vara svårt att läsa bilderna. Det hade varit roligt att läsa fler liknande seriealbum, kom gärna med tips! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar