lördag 18 augusti 2018

Frallan räddar världen

Frallan räddar världen är en bok för 6-9 år skriven av Sara Ohlsson och illustrerad av Lisen Adbåge. Boken är utgiven av Lilla piratförlaget och finns att köpa på Adlibris och Bokus

Frallan har fått sommarlov och hon älskar det! Idag har hon sovit över hos sin mormor och där är också Klaus som är mormors kille. Han kan allt om fåglar och har berättat om när han räddade en fågel. Frallan vill också rädda ett djur, eller helst hela världen. Det är så många som förstör för djuren och i naturen. 

"Det första jag gör när jag vaknar är att tänka på sommarlovet. Det gör jag varje morgon. Jag tycker nämligen att sommarlov är det bästa påhittet i hela världen och jag har längtat hur länge som helst nu. Jag som är jag är Frallan och jag är också ett bra påhitt."

Det här är en fin bok för barn om att rädda världen, frihet och ansvar. Eftersom att den utspelar sig på sommaren är det en perfekt sommarlovsbok och alla från 6 år borde läsa. Jag tror också att den skulle passa som högläsning för yngre barn. Jag rekommenderar verkligen att läsa böckerna om Frallan för de är otroligt roliga. Språket är lekfullt och roligt, det passar perfekt för barn och att läsa högt. Jag tycker mycket om sättet boken är skriven på! Dessutom har böckerna om Frallan fina illustrationer av Lisen Adbåge. Historian är komplex och passar för barn i åldern 6-9 år. Jag tror att man som barn både kan känna igen sig i och beröras av berättelsen. Man kan inte göra annat än att älska Frallan, mormor, Klaus och mamma. 

Frallan räddar världen är alltså ett perfekt boktips till den som vill läsa en fin, rolig och mysig bok. Jag tyckte jättemycket om den och längtar tills nästa bok om Frallan kommer! Av mig får boken 4 av 5 ugglor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar