tisdag 21 augusti 2018

Min helg - readhardathon, en filmatisering och ett ljudbokstips

I helgen var jag i vår sommarstuga och då hann jag både läsa mycket, se en fin filmatisering och lyssna på en bra ljudbok. Hela förra veckan var det readhardathon och jag tänkte idag berätta om vad jag hann läsa och också tipsa om filmen och ljudboken. 

Under readathonet läste jag alla böcker ur min läshög. Jag hade redan påbörjat Harry Potter och Halvblodsprinsen och Good night stories for rebel girls 2 och de böckerna läste jag ut, vilket jag är glad över. Sedan läste jag också ut både Tjänarinnans berättelse och Britt-Mari lättar sitt hjärta. Jag gillade alla böckerna förutom Tjänarinnans berättelse som var lite för långsam för min smak. Mitt egna mål var att läsa 100 sidor om dagen, det klarade jag nästan, bara några av dagarna läste jag lite mindre. Det var jätteroligt att vara med i ett readathon så det kommer jag absolut vara med på flera gånger! Jag funderar på att kanske anordna ett readathon under läslovet, vad tycker ni om det? 


I fredags släpptes filmatiseringen av Jenny Hans bok Till alla killar jag har gillat på Netflix så den tittade jag såklart på! Det var så roligt att följa alla andra på instagram som också tittade på filmen i fredags. Till alla killar jag har gillat är första delen i en trilogi som handlar om Lara Jean. Hon bor tillsammans med sin pappa och två systrar eftersom att hennes mamma har gått bort. Lara Jean tycker bäst om att vara hemma med sina systrar, läsa böcker och baka. Till alla killar hon har gillat har hon skrivit brev som hon inte skickat bara för att bli kvitt med sina känslor. Breven ligger i en ask hon fått av sin mamma och en dag får hon reda på att breven har blivit skickade och lästa av killarna. Peter, en kille hon gillade för några år sedan har precis blivit dumpad av sin flickvän och vill att de två ska låtsas vara tillsammans för att göra hans gamla flickvän avundsjuk. Jag har läst de två första böckerna som kommit ut på svenska under året. I höst släpps den sista boken på svenska och jag är så glad att Lavender Lit har översatt böckerna, för de är verkligen så bra! Filmen har med saker som händer i både den första boken och andra så om man inte vill ha böckerna spoilade skulle jag rekommendera att ha läst böckerna innan. Jag tyckte att filmen var väldigt bra, den hade skådespelare perfekta för sina roller och var lika fin och mysig som böckerna. Men såklart är det en annan känsla att läsa böckerna och jag är glad att jag hade läst dem innan. Böckerna är snäppet bättre och jag blev jättetaggad på den sista boken i trilogin när jag såg filmen! 


Förutom läsningen och den fina filmen har jag också påbörjat en ny ljudbok i helgen. Jag har lyssnat om på alla PAX-ljudböckerna och ville ha en ny bok att lyssna på och efter att både ha läst Johannas intervju och lyssnat på podden Deutera eller dö började jag lyssna på För såna som oss av Henrik Karlsson och Tiina Nevala. Det är en bok skriven ur karaktärerna Jens och Livs perspektiv. Jens jobbar på Lunds universitet och Liv som redaktör på ett bokförlag i Stockholm. De möts i en turistort på Kreta och utan att veta vad den andra heter börjar de fatta tyckte för varandra. Men det är inte så lätt. Liv är tillsammans med Martina och Jens är på resa tillsammans med sin släkt för att fira en födelsedag. Boken är uppdelad i olika delar och i den första delen är de på Kreta. I de senare delarna möts de också, fast på helt andra sätt. Jag tycker att det är en jättebra bok som är skriven på ett nytt och spännande sätt. Dessutom är ljudboken väldigt bra inläst, det är olika personer som läser de olika perspektiven vilket gör det till en lyssningsupplevelse utöver det vanliga. Jag tycket också det är spännande att genom den här boken få en inblick i förlagsvärlden. För såna som oss rekommenderas till alla!

Det är så roligt att uppleva nya böcker, filmer och ljudböcker som man gillar! Hoppas du också fick något bra tips! 

1 kommentar:

  1. Jag gillade också filmatiseringen! Så bra karaktärer och den där mysiga stämningen som fick mig att vilja läsa nästa bok nu nu nu!

    Iregnet brukar ha en readathon på hösten också, kanske runt höstlovet? Kommer inte riktigt ihåg, men annars hänger jag gärna på din! Det är roligt att läsa tillsammans. :)

    SvaraRadera