torsdag 14 februari 2019

Alla hjärtans dag - Tre böcker om kärlek

Jag skriver för tidningen Hemmaliv som ges ut i Eskilstuna varje månad och tipsar om böcker. I månadens nummer tipsar jag om tre böcker om kärlek. Eftersom att det är Alla hjärtans dag i dag tänkte jag passa på att dela med mig av böckerna jag tipsade om i Hemmaliv även här på bloggen. Det är tre böcker för olika åldrar som jag verkligen tycker om och som passar utmärkt att läsa i samband med Alla hjärtans dag eller närhelst man vill läsa om kärlek.

Bara du. För alltid! är en bok för mellanåldern skriven av Emma Fäldt. Boken handlar om Andrea som har sommarlov och är uttråkad. Men så blir hon bjuden på en fest där hon träffar Dante som hon blir tillsammans med. Under sommaren hittar de på många roliga saker men det är svårt att få tiden att räcka till både för Dante och bästa kompisen Leni. Bara du. För alltid! är en perfekt bok för alla 8-12 åringar att läsa. Det jag gillar är att boken handlar om vänskap och kärlek på ett seriöst sätt även fast boken är skriven för är barn. Det är en fin bok som jag tror att många kan känna igen sig i.

Till den som är 15-18 år och vill läsa om kärlek skulle jag rekommendera Fördelen med olycklig kärlek av Becky Albertalli. Den handlar om Molly som har varit kär många gånger men det har aldrig lett till något. Hennes tvillingsyster Cassie blir tillsammans med Mina som har en snygg killkompis och det hade varit helt perfekt om Molly blev tillsammans med honom. Då skulle Molly och Cassie kunna fortsätta var lika tajta som de alltid varit. Men på Mollys nya jobb finns Reid som får hennes hjärta att slå lite snabbare. Fördelen med olycklig kärlek är en bok jag verkligen gillar, den är bra skriven och det är omöjligt att lägga ifrån sig boken. Jag rekommenderar den varmt!

För såna som oss av Tiina Nevala och Henrik Karlsson är en bok för vuxna som överträffade mina förväntningar. Boken är skriven ur karaktärerna Liv och Jens perspektiv. De möts på Kreta av en slump och börjar fatta tycke för varandra. Men problemet är att Liv redan har en flickvän och Jens är på resa med sin släkt. För såna som oss är uppdelad i olika delar och det är i den första delen Liv och Jens möts på Kreta. I de senare delarna träffas de igen under helt andra förhållanden. Boken har ett intressant upplägg och är otroligt bra skriven. Jag rycktes verkligen med i handlingen och ville hela tiden veta vad som skulle hända härnäst. För såna som oss finns både som vanlig bok och ljudbok. Jag lyssnade på den som ljudbok och tyckte att den var fantastiskt bra inläst av två olika personer för de olika perspektiven.

Bara du. För alltid!, Fördelen med olycklig kärlek och För såna som oss är tre lysande boktips att lätta upp vardagen med under februari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar