söndag 12 januari 2020

Hur många fiskar finns det i havet?

Sigrid Nikka vann Lilla Augustpriset 2016. Nu har hennes debutbok, bilderboken Hur många fiskar finns det i havet? kommit ut på NA förlag. Den är illustrerad av Ingrid Skåre.

Boken handlar om ett barn som undrar saker om djuren, livet och varför vissa, både människor och djur är annorlunda än de andra. Hur många fiskar finns det i havet? Vad händer när hästar blir arga? Varför är svarta får udda? 

Hur många fiskar finns det i havet? är en vacker bilderbok både till text och bild. Sigrid Nikka beskriver genom det lilla barnet frågor som många barn och vuxna kan fundera på. Det handlar om att känna sig ensam och utanför och varför vissa människor är som svarta får. I början av boken ligger fokuset på frågor om olika djur men en bit in i boken byter berättelsen riktning ill att handla om barnet själv och känslorna kring att vara annorlunda. 

"På hur många klassrum det finns på vår jord 
och om man kan byta när ens eget känns fel? /.../ 
För jag vill mest bara får vara
och jag vill mest bara få svar
På hur många fiskar som simmar i havet 
och om det finns stim för såna som jag"

Jag berörs av det poetiska språket och den fina sorgliga berättelsen. Ingrid Skåres bilder förstärker budskapet och är väldigt bra gjorda. Alla illustrationer går i blå och oraange toner. Jag fastnade särskilt för en bild då barnet i berättelsen sitter i ett klassrum. Alla de andra barnen och omgivningen är målade i olika blå nyanser medan barnet som det handlar om är orange. Annorlunda, ensam och utsatt. 

NA förlag beskriver sina böcker som böcker som ger "kunskap och mod i knäna". Det tycker jag verkligen att den här boken ger. Genom att belysa ensamhet, en känsla många både barn och vuxna kan känna igen sig i kan den här boken ge mod i knäna till barn som känner på samma sätt som barnet i den här boken. 

Förutom berättelsen, språket och bilderna gillar jag formatet på boken. Det är en bilderbok men den har lite mer och lite svårare text vilket gör att den passar för barn i lågstadieålder. Det är en perfekt bok att ha som högläsningsbok och samtala kring och jag tycker också att vuxna kan läsa den själva. Jag är imponerad av Sigrid Nikkas debut och ser fram emot att läsa mer av henne i framtiden!

Titel: Hur många fiskar finns det i havet?
Författare: Sigrid Nikka
Illustratör: Ingrid Skåre
Förlag: NA förlag
Åldersgrupp enligt mig: 5-9 år
Köp: t.ex hos Adblibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar