torsdag 9 januari 2020

Böcker att se fram emot ur vårens utgivning

I bokvärlden är våren här och massor av spännande böcker lanseras. Jag har kollat igenom förlagens utgivning och hittat några riktiga guldkorn till böcker som jag ser fram emot att läsa. 

B. Wahlströms: 
Min bror heter Jessica av John Boyne, utkommer i mars: 
Författaren till Pojken i randig pyjamas kommer ut med en ny bok, den här gången med transtema. 

Rabén & Sjögren: 
Saltkråkan: Far ända in i baljan av Astrid Lindgren och Maria Nilsson Thore, utkommer i april: 
Ännu en bilderbok om Saltkråkan med bedårande illustrationer av Maria Nilsson Thore!

Ilon Wikland. Ett konstnärsliv av Enno Tammer, utkommer i april: 
Ilon Wikland har illustrerat många av Astrid Lindgrens böcker och är en av mina absoluta favoritillustratörer. I den här biografin får man veta mer om hennes liv.

Månen, varelsen och jag av Ylva Karlsson och Sofia Falkenhem, utkommer i april: 
Ylva Karlsson kommer med en ny bok med en ickebinär huvudperson. Boken riktar sig till barn 6-9 år och jag ser verkligen fram emot att läsa boken!

Hon vet allt om oss av Kajsa Gordan, utkommer i mars: 
En mellanåldersbok om en lek som övergår i allvar. 

Ljudklotets mysterium av Tobias Söderlund, utkommer i april: 
Jag läste Prästgårdens hemlighet som är den första delen i trilogin Spökkameran med stor behållning. I april kommer uppföljaren och det ska bli så spännande att läsa den! Tobias Söderlund är en ny starkt lysande stjärna på barnbokshimlen. 

Korridorer av Ester Roxberg och Moa Eriksson Sandberg, utkommer i mars:
Spännande författarduo kommer med en novellsamling om livet på högstadiet. 

Ganska nära sanningen av Anna Ahlund, utkommer mars: 
Årets kanske mest efterlängtade bok enligt mig! Äntligen kommer Anna Ahlund med en ny ungdomsroman och jag längtar, längtar, längtar!

Bergtagen av Camilla Sten, utkommer i april: 
Första delen i en ny trilogi för ungdomar med tema spänning och magisk realism. Håller den samma höga nivå som Havsfolket-trilogin som Camilla Sten skrev tillsammans med Viveca Sten kan det bli riktigt bra!

Lavender Lit: 
Sånger från hjärtat Kaisie West, utkommer i januari: 
Det här verkar vara en riktigt mysig och fin ungdomsbok. På förlagets hemsida står det att det är en bok för alla som älskar Jenny Han och Sarah Dessen och det låter ju fantastiskt!

Bonnier Carlsen: 
De afghanska sönerna av Elin Persson, utkommer i januari: 
Det här är en ungdomsroman som passar lika bra för vuxna och handlar om en tjej som jobbar på ett HVB-hem och har hand om några afghanska unga pojkar som kommit till Sverige. Jag fick läsa boken innan den var utgiven i en kurs i att skriva barnbokskritik jag läste i höstas. De afghanska sönerna är en riktigt välskriven bok som jag rekommenderar er alla att läsa!

Bojan och ambulansen av Johan Anderblad, utkommer i januari: 
Ny bok om Bojan som den här gången upptäcker ambulansen. Undrar om det kan vara så att Bojans mamma även jobbat med ambulanser?

Lilla piratförlaget och Gilla böcker: 
Familjen av Cecilia Lidbeck, utkommer i mars: 
En mellanåldersbok om ett barn som växer upp i en sekt. Verkar spännande!

En stark nolla av Sara Lövestam, utkommer i april: 
Jag har gillat allt jag läst av Sara Lövestam och nu kommer hon med en ny ungdomsbok! Ska bli kul att läsa!

Opal: 
Dömda kvinnor av Elin Hägg, utkommer i mars: 
En bok om kvinnor genom historien som blivit dömda för olika brott. Jag tyckte att den verkade spännande och intressant när jag läste om den. 

Natur och Kultur: 
Tag och skriv! av flera författare: 
En snygg bok där flera etablerade författare (som Mats Strandberg, Klas Östergren, Nina Wähä och Majgull Axelsson med flera) delar med sig av skrivtips och tankar om att skriva. 

Kerstin, livet och döden av Helena Hedlund, utkommer i januari: 
Äntligen kommer den tredje boken om Kerstin! 

Spökdiktare och slottspoeter av Tove Berggren, utkommer i mars: 
En mellanåldersbok som verkar handla om några barn på ett skrivarläger och vara mysryslig. 

Brevet från mig - Dikter för unga av Lena Sjöberg, utkommer i april: 
Jag tyckte mycket om Lena Sjöbergs bok Min syster är ett spöke som är en bok med dikter för mellanåldern. Nu kommer hon med en diktsamling för unga som jag hoppas är lika bra!

Närmar du dig mjukt av Jaqueline Woodson, utkommer i mars: 
2018 års ALMA-pristagare Jaqueline Woodson kommer med en ny ungdomsbok på svenska. Jag har tyckt om allt jag läst av henne tidigare och ser fram emot att även läsa denna.

Brombergs: 
Inte min dickpick av Linda Skugge, utkommer i januari:
Linda Skugge kommer nu med en ungdomsbok som ska bli intressant att läsa.

Norstedts: 
Tolv veckor med dig av Johanna Schreiber, utkommer i april: 
Jag har läst boken Inte som du som Johanna Schreiber skrivit tillsammans med Ida Ömalm Ronvall. Tolv veckor med dig verkar vara en underhållande feelgoodroman. 

Vilken bokvår det kommer att bli! Vilka böcker ser du fram emot mest våren 2020?

1 kommentar: