tisdag 14 januari 2020

Kantarellkungen

Jag har läst Jeanette Palms debutbok Kantarellkungen som är en fin bok för barn 6-9 år. 

Boken handlar om Elmer som tillsammans med sin farfar Gordon ska gå ut i skogen och leta efter guld. Kanske kommer de också få se skogens konung. Men utflykten i skogen tar en annan vändning än Elmer hade trott. Plöstligt har han tappat bort sig och han vet inte vart farfar är. 

Kantarellkungen är en höstig bok med illustrationer i höstens färger. Men den fungerar såklart att läsa när som helst på året. Det är en lättläst bok som kan läsas själv av barn mellan 6 och 9 år eller läsas som en högläsningsbok. 

Jag gillar verkligen att läsa om Elmer och farfar Gordons fina relation och hur farfarn berättar för sitt barnbarn om skogen, kantareller och djur. Det gör att barn som läser boken kan lära sig samma saker som Elmer gör. Berättelsen känns väldigt klassisk och kan utspela sig i nutid likväl som för många år sedan. Jag tycker att det är en fin historia men ibland kunde den kännas lite långsam. Därför skulle jag rekommendera boken till barn som gillar stillsamma vardagsberättelser. Men gillar man action, fantasy och spänning är Kantarellkungen inte rätt bok. 


I det stora hela har författaren Jeanette Palm och Sofia Gregersen skapat en fin berättelse till både text och bild. Jag gillar illustrationerna och berättelsen även om den kunde kännas lite för vardaglig och händelselös ibland. Dock är det ett bra tema att skriva om skogen och gå vilse eftersom barn kan lära sig saker av boken samtidigt som den underhåller. Jag ser fram emot att läsa mer av Jeanette Palm i framtiden!

Titel: Kantarellkungen
Författare: Jeanette Palm
Illustratör: Sofia Gregersen
Förlag: Idus förlag
Åldersgrupp: 6-9 år
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar