tisdag 2 februari 2021

En dag som högskolestudent på Språk- och kommunikationsprogrammet

Jag har precis påbörjat min andra termin på högskoleutbildningen jag går. Jag läser Språk- och kommunikationsprogrammet på Mälardalens högskola i Västerås som jag trivs väldigt bra på. Vi läser superroliga kurser och det är ett program som jag verkligen kan rekommendera om man är intresserad av att jobba med text och kommunikation. I det här inlägget tänkte jag berätta lite om mitt program och hur en vanlig dag som högskolestuderande kan se ut. Dels för att ge inspiration om det är någon som ska söka till högskolan till hösten och dels för att berätta lite mer om vad jag gör om dagarna när jag inte läser böcker eller bokbloggar. 

Jag började på högskolan direkt efter gymnasiet. Jag tog studenten i somras och började sedan plugga på hösten. Något jag tycker är bra med det är att jag har allt vi gjorde i gymnasiet färskt i minnet och har hjälp av det i uppgifterna vi gör. Min dröm är att få jobba med böcker och text i framtiden. Helst vill jag jobba på bokförlag som antingen förläggare eller redaktör. Efter mina tre år på Språk- och kommunikationsprogrammet vill jag söka till utbildningen Förlagskunskap på Stockholms universitet. Jag tänkte att Språk- och kommunikationsprogrammet var en bra grund då man läser många kurser i svenska och också kan välja att läsa litteraturvetenskap andra året. Dessutom har jag lite fler dörrar öppna och kan även jobba som bland annat kommunikatör i framtiden om jag skulle vilja det.

Mälardalens högskola finns både i Eskilstuna och Västerås. Mitt program går första året helt i Västerås och de andra två åren är det lite blandat. Men det funkar att bo både i Eskilstuna som jag gör eller i Västerås då det går bussar som tar ungefär 40 minuter varje timme som är gratis för alla studenter på högskolan. 

Nu första året på Språk- och kommunikationsprogrammet har vi läst kurser i svenska och kommunikation. De första kurserna var Grammatik och Kommunikationsteori som var väldigt teoretiska och mycket att nöta in. Sedan läste vi Kommunikation i arbetslivet som handlade mycket om kommunikation i olika företag och i arbetslivet helt enkelt. Vi fick bland annat intervjua en person om dennes yrke, skriva en platsannons och ett protokoll. Vi har också läst kursen Textkommunikation som handlade mycket om att analysera texter. Nu i termin två är de första kurserna Muntlig kommunikation i teori och praktik och Skriftlig kommunikation i teori och praktik. I den första kommer vi att få hålla olika muntliga presentationer och i den andra har vi många skriftliga uppgifter som till exempel ett referat och en argumenterande text. Andra året kan man välja att rikta in sig på antingen engelska, litteraturvetenskap eller svenska som andraspråk. Tredjeåret väljer man svenska eller engelska som sitt huvudämne och kan också välja många spännande kurser. Här kan du som är intresserad läsa mer om programmet.

Jag trivs som sagt superbra på programmet och skulle verkligen rekommendera att söka till det om man är intresserad av språk. Vi har haft bra lärare och fått många roliga uppgifter! Just nu pluggar vi på distans på grund av corona men i början av utbildningen fick vi vara lite på plats. Vi har ungefär två lektioner i veckan som just nu är digitala och den resterande tiden går till att själv jobba med uppgifter och läsa kurslitteraturen. 

Nu tänkte jag berätta om hur en vanlig dag kan se ut. Som exempel tänkte jag beskriva pluggdagen i fredags då jag tog lite bilder på vad jag gjorde under dagen. Jag började dagen med frukost och tittade också på Bonnier Carlsens digitala barnboksfrukost. En fördel med att plugga hemifrån är att man kan vara med på olika digitala evenemang som anordnas. 


Vid kl. 9 började jag plugga. Vi håller på med en argumenterande text i den skriftliga kursen och jag fortsatte att planera mina argument och min disposition av texten. Jag skriver om att alla borde ha likvärdig tillgång till skolbibliotek. Något jag tycker är roligt med de olika uppgifterna är att man ofta kan rikta in dem på något man är intresserad av vilket gör det ännu mer intressant. 


Kl. 10.15-12 hade jag en zoom-lektion. Det var den första lektionen i kursen Muntlig kommunikation i teori och praktik där vi fick lära känna vår nya lärare, presentera oss själva och gå igenom vad kursen skulle handla om. 


Efter att ha ätit lunch gick jag ut i snön en stund och tog lite luft. Jag brukar ofta ta en promenad mitt på dagen för att få lite mer energi. Sedan fortsatte jag skriva på min argumenterande text tills jag hade ett utkast. Ofta brukar jag använda mig av pomodoromedtoden när jag pluggar. Då sätter man en klocka på 25 minuter då man ska jobba fokuserat med sin uppgift. När klockan ringer tar man fem minuter paus innan man fortsätter att jobba. Väldigt bra metod som gör en effektiv och fokuserad! Det bästa med att plugga hemifrån är också att man kan jobba i sköna kläder. Här fryser jag och har på mig morgonrock!


Vid kl. 15 var jag klar med min argumenterande text och bestämde mig för att ta helg. Då åkte jag iväg och åkte längdskidor. Även det är något som är bra med att plugga hemifrån, att man kan disponera sin tid själv och mitt under dagen ta en promenad, träna eller åka längdskidor till exempel. Just nu har vi en ganska lugn period i studierna eftersom kurserna precis börjat. Vi har några uppgifter och lite att läsa men annars är det rätt lugnt. Om man planerar sina studier bra och gör alla uppgifter så fort man fått dem tycker jag inte att det har känts stressigt. 


Hoppas ni tyckte att det var roligt att läsa lite om mina studier och programmet jag läser! Om ni har någon fråga är det bara kommentera här nedanför!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar