onsdag 1 september 2021

Läst i augusti

Sista sommarmånaden är slut och det känns verkligen att hösten är här. Jag har precis börjat plugga igen vilket är roligt och det känns skönt att komma tillbaka till rutiner igen. I augusti har jag jobbat, träffat kompisar och sen avslutade jag månaden med att bli sjuk vilket inte var så roligt men så kan det vara ibland. En del böcker blev i alla fall lästa under månaden och de tänkte jag berätta om nu. 

Sillen börjar skolan av Anna Ehring och Moa Graaf är den andra boken om Sillen och nu börjar han skolan. Fin vardagsrealism!

Den lilla blomsterhandeln vid havet av Ali McNamara är en feelgoodbok som handlar om Poppy som fått ärva sin mormors blomsterhandel. Det är en supermysig bok som jag njöt av att läsa och jag gillade verkligen att den hade ett djup i sig.

Sommaren på Nornö av Jennifer Anglade Dahlberg lyssnade jag på som ljudbok. Där får vi följa både 18-åriga Zoe och hennes mamma Linn som bor på Nornö. Det är både en mysig berättelse men också väldigt gripande där vi verkligen får lära känna karaktärerna på djupet. En riktigt bra bok som jag rekommenderar.
 
What a mäss av Marcus Stenberg är en fotobok om bokmässan med samlade bilder av Marcus Stenberg. Den innehåller också texter av Sandra Beijer, Linda Skugge, Hillevi Norburg, Peppe Öhman och Åsa Hjalmarsson. En fin bok som får mig att längta tillbaka till mässgolvet. 
 
Radio Silence av Alice Oseman läste jag också under augusti. Det är en ungdomsbok på engelska som handlar om vänskap, en podcast och en hemsk mamma. Den fastnade inte hos mig på samma sätt som de andra böckerna jag läst av Alice Oseman även om det var en helt okej bok. Den tog också väldigt lång tid för mig att läsa men ibland kan jag tycka att det är väldigt skönt att få låta läsningen ta tid.

När bladen faller av Sanna Larén och Anna Norin är en ny bilderbok. Jag har läst flera böcker av Sanna Larén tidigare och gillar verkligen hennes sätt att skriva. Det här var en lika fin bilderbok som hennes tidigare.

När jag var stor och du var liten av Jujja Wieslander och Emma Adbåge är också det en fin bilderbok som jag läst i augusti. Den handlar två syskon. Det yngre syskonet funderar på hur det var när hon var stor och storasyskonet litet. Fin i både text och bild!

Krokodiljakten eller när Ester kom bort i affären av Ylva Karlsson och Katarina Strömgård är den andra boken om Ester. Den här gången kommer hon bort i affären och det blir ett riktigt äventyr. 

Mille går till förskolan och Maj och Sarah bråkar av Ellen Karlsson och Laura Di Fransesco är två nya bilderböcker om att gå på förskolan. De är nog perfekta för målgruppen men mig gav dem inte så mycket tyvärr. 

Vänskap är en antologi med noveller för mellanstadieåldern av författare som Elin Ek, Moa de Bruin, Tobias Söderlund och Mårten Melin för att bara nämna några. Riktigt bra noveller som tar upp ämnet vänskap på olika sätt. 

Sommarlovsagenterna - Konstnärskoden av Emmelie Hardenborg är en mellanåldersbok som innehåller ett riktigt spännande mysterium. Jag slukade verkligen boken och kommer snart att berätta mer om den i ett annat blogginlägg.

Spökhunden Buster - Mysteriet på kyrkogården av Tobias Söderlund är också det en riktigt spännande bok. Det är den första boken Buster och nu har Tobias Söderlund gått ner till att skriva för åldern 6-9 år. 

Ellens val - Lockelsen av Moa Eriksson Sandberg lyssnade jag på som ljudbok i augusti. Det är tredje delen i serien om Ellen och oj vad jag gillar de här böckerna. De är en historisk serie om att vara ung kvinna i början av 1900-talet. Det handlar om vänskap, kärlek och kampen för kvinnors rättigheter. Snart ska jag lyssna på fjärde delen och det ser jag fram emot!

Jag ser fram emot ännu mer bra läsning i september!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar