tisdag 14 augusti 2018

Hetare

Hetare är en novellsamling med erotiska noveller skriven av Anna Ahlund, Saga Becker, Moa Eriksson Sandberg, Krisofer Folkhammar, Pernilla Gesén, Anna Jakobsson Lund, Eli Levén, Sebastian Lönnlöv, Sara Lövestam, Sara Ohlsson och Joel Mauricio Isabel Ortiz. Boken är utgiven av Rabén & Sjögren och finns att köpa på Adlibris och Bokus

Det här är elva noveller som känns. De är fyllda med känslor och sex och boken lever verkligen upp till sitt namn. Den är hetare. I den här boken får de queera karaktärerna vara i majoritet och vi stöter på många olika typer av människor. Den skapar nya normer och det görs inte till något annorlunda att vara queer. Jag tyckte att boken var väldigt fin och tror verkligen att den behövs. 

Alla noveller hade ett otroligt vackert språk och jag gillade dem mycket. De var välskrivna och jag ville hela tiden fortsätta läsa. Novellerna var lagom långa, de gick snabbt att läsa samtidigt som de rymde många känslor. Det är perfekt att plocka upp den här boken och läsa en novell lite då och då. Mycket är skrivet mellan raderna och man kan stanna kvar i novellerna länge efter man läst dem. Något man ska veta innan man börjar läsa den här boken är att det är mycket sex. Därför kan det vara bra att läsa lite i taget om man inte vill att det ska bli för mycket. 

Det jag blev överraskad av var att alla noveller håller en bra nivå och att jag verkligen gillade varenda novell. De är fina, välskrivna och bra men på helt olika sätt. De är olika men ändå lika och jag tycker verkligen att alla ska läsa den här boken. Min favorit var Pernilla Geséns novell, jag gillade verkligen berättelsen. Det var också roligt att läsa Kristofer Folkhammars novell eftersom att den handlade lite om dans och jag kände igen dansbegreppen eftersom jag dansat 10 år av mitt liv. Jag gillade att läsa något mer verklighetstroget av Anna Jakobsson Lund och att läsa något nytt av Anna Ahlund, Sara Ohlsson, Sara Lövestam och Moa Eriksson Sandberg. Det var också spännande att uppleva några nya författare som jag blev nyfiken på!

Hetare är en fantastisk novellsamling som får 4 av 5 ugglor av mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar