måndag 1 december 2014

Första advent: Titta, Madicken, det snöar!

Äntligen är det första advent och snart jul! Det firar jag med att läsa en bra julbok som jag gillade mycket när jag var yngre. "Titta, Madicken, det snöar!" är skriven av Astrid Lindgren och de väldigt fina bilderna är gjorda av Ilon Wikland. Läs den här boken för en härlig julkänsla och fina bilder!

Boken handlar om Madicken och Lisabet som vaknar en vintermorgon när den första snön är fallen. De blir glada och leker länge i snön. Nästa dag ska Lisabet och Madicken följa med Alva och julhandla, men Madicken har fått feber och kan inte följa med. I stan är det vackert julpyntat och det finns många roliga saker i leksaksaffären. Lisabet får vänta utanför medans Alva köper julklappar och då möter hon en pojke hon känner som åker efter en släde. Han tror inte att hon vågar göra likadant, men det vill minsann Lisabet visa honom att hon kan. När nästa släde kommer hoppar hon på och först känns det roligt men efter en stund är det långt från stan och Alva har snart handlat klart. Vad ska hända då? Tänk om Lisabet dör i snöovädret...

Jag gillar den här boken för den ger mig en härlig julkänsla och har fina bilder.

Det ska bli roligt med jul för det är så mysigt! Idag ska jag låna lite julböcker på biblioteket och äta adventsfika med familjen!


En av de fina bilderna i boken

När första ljuset brinner....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar