söndag 14 december 2014

Tredje advent: "Tro på tomten" och julkalendrar

Det bästa med julen tycker inte jag är själva julafton. Det är allt mys man har innan och alla förberedelser, som att baka pepparkakor och klä julgranen. Att längta till julafton är också roligt, jag gillar alla julkalendrar. Läsa är bland det mysigaste man kan göra under julen och att träffa familjen, släkt och vänner. Man får ju inte heller glömma min födelsedag den 20:nde december.

Jag tänkte tipsa om lite bra och bokiga julkalendrar som ni kan öppna. Först och främst, vil du ha tips på bra ungdomsböcker måste du kolla in julkalenderbloggstafetten som Sofies bokblogg har startat. Jag ska skriva om en ungdomsbok på lucka 19. Här kan du läsa om vart du hittar luckorna. En annan adventskalender du borde kolla in är Barnens biblioteks. Där kan du vinna en bok varje dag. Julkalendern på tv är också bra och den skrev jag om förra söndagen.


Nog om julkalendrar nu, eller nästan, nu ska jag berätta om boken "Tro på tomten" av Lotta Olsson och Benjamin Chaud. Den är ungefär som en julkalender, det är meningen att man ska läsa ett kapitel om dagen fram till julafton. Jag skulle säga att boken passar bäst för barn mellan 6-9 år men du kan även läsa den högt för ett yngre barn.

Boken handlar till mestadels om Tilda som bor i människornas och hundarnas väld. Man får följa med henne genom mysiga december, som inte är så värst fin och mysig. Allt går fel; adventsstjärnorna slocknar, lussebullarna blir brända, ljusen släcks, det finns ingen choklad i julkalendern och pepparkakshusen faller sönder. Lite då och då får du höra samtalet mellan någon JT och Skrufs, men du får inte veta vart de bor eller vilka de är för än i slutet på boken. Varför blir inte julen som den brukar bli? En ledtråd kan du få; titeln, men vill du veta mer får du läsa boken.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar