tisdag 15 september 2015

En annan Abbe - Recension

En annan Abbe av Katarina Kieri från Lilla piratförlaget är en bok som passar bäst för dig mellan 9-12 år. 

Markus, Vero och Abbe håller på att bygga en koja. Men en dag när de bygger kommer det några killar på moped som Abbe verkar känna. Nästa dag är inte Abbe i skolan och när Markus ser honom tillsammans med de rökande mopedkillarna blir han fundersam. Han är ju en helt annan Abbe än vad han brukar. Samtidigt börjar klasskompisarnas cyklar försvinna och det ryktas att brottslingarna åker på mopeder. 

Det här är en bok som utspelar sig i vardagen hos några barn och jag tror att många kan känna igen sig mycket i den. Allt det här med skolan och kompisar är sådant man som barn stöter på varje dag. Att personer kan vara olika beroende på vem den är med är något som jag tror att många känner igen. Det är bra att man går läsa om olika sorters familjer. Veros mamma är död så hon bor med sin pappa, Abbes mamma jobbar på natten och därför måste han vara mycket själv och Markus mamma mår ibland dåligt och ligger och sover på dagarna. Det här skulle nog vara en bra bok för högläsning i en mellanstadieklass.

 Ibland kunde det bli lite långtråkigt att läsa, så det här är ingen bok för dig som vill ha händelser hela tiden. Jag skulle säga att det är en ganska lugn bok. 

Det bästa med den här boken var illustrationerna! De är gjorda av Helena Lunding Hultqvist och är så himla fina! Jag gillar att de är så färgglada och de gör verkligen så mycket till berättelsen. 

Jag ger En annan Abbe, av Katarina Kieri 3 av 5 ugglor.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar