torsdag 10 september 2015

Bokklubbar

Gillar du att läsa böcker och vill dela med dig av läsglädje? Då har jag ett tips! Gå med i en bokklubb! 

Läsning är tyvärr inte den mest populära aktiviteten för dagens ungdomar. I exempelvis skolan finns det inte så många att prata om böcker med. Men gå till ett bibliotek, där finns fullt av boknördar och kanske har de också en bokklubb. 

På mitt bibliotek (Eskilstuna stadsbibliotek) finns det Deckarklubben för barn 10-12 år och BOOKworms för 12-15 år och 15-18 år. Alla de bokklubbarna är också gratis. 

Polishund på besök hos deckarklubben.
När jag var runt 10 år började jag och min kompis i Deckarklubben. Då läste vi mest deckare, vilket var väldigt kul och spännande. Vi träffades en gång i månaden och fick lösa deckarfall och kluringar och äta fika. Hur kul som helst tyckte jag! Vi fick också varsin Deckarklubben-tröja och en liten anteckningsbok att skriva upp våra ledtrådar i. Ibland kom det en författare på besök. Vi har träffat både Veronica von Schenk som har skrivit Sub Rosa detektiverna och Mårten Sandén som har skrivit Petrinideckarna. En gång var vi på studiebesök hos polisen och en annan gång kom några polishundar på besök. Förutom det så har vi också träffat en riktig privatdetektiv. 

När jag var 12 år var jag för gammal för att vara med i Deckarklubben vilket jag tyckte var tråkigt. Men jag kände dock också att jag hade växt ifrån deckare lite och börjat läsa lite mer andra böcker. Som tur var fanns det BOOKworms för de från 12 år. 

 BOOKworms bokollot!
På vårt bibliotek har vi både BOOKworms och BOOKworms Bokcafe. Då är det uppdelat 12-15 år och 15-18 år. På bokcafe har vi läst en bok innan som vi pratar om under tiden vi fikar och så brukar vi göra lite pyssel. Fast tyvärr är vi inte så många som brukar komma. Genom BOOKworms har jag också fått åka på bokkollo, här kan du läsa mitt blogginlägg om det. . Det var en av de roligaste sakerna jag vart med om. En hel helg full av bara böcker! Vi pratade böcker, gjorde olika övningar och så fick vi träffa Ingela Korsell som är en av författarna till PAX. Jag gjorde också en intervju med henne till bloggen, här kan du läsa den. Det är verkligen ett minne för livet. 

Nu har du fått läsa om hur kul jag har haft som medlem i bokklubbar. Så gå med i en bokklubb, det är så himla roligt!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar