torsdag 3 september 2015

Som eld - Recension

Som eld är en ungdomsbok i genren kärlek och är skriven av Sara Lövenstam. Boken är skriven för dig mellan 12-15 år och är utgiven från Lilla piratförlaget.

Det är sommarlov och Lollo är i familjens sommarhus i skärgården. Tråkigt, tycker hon eftersom att kompisarna är långt bort och det finns inget att göra. Men en dag möter hon en tjej som verkar vara lika gammal som henne, Anna. Anna liknar ingen hon tidigare träffat, hon kan lägga nät och vet var man kan åka med båten och så luktar hon som eld. Lollo och Anna kommer närmare varandra och det börjar värka kärlek. Men hur ska man våga berätta för sina föräldrar att man har en flickvän? När man själv och alla andra i ens omgivning alltid har trott att man gillar killar. Och vad händer när Lollos brors kompis börjar stöta på henne?

Det här är en väldigt somrig kärleksbok som utspelar sig i skärgården. Du får läsa varannat kapitel från Lollos perspektiv och varannat från Annas, vilket jag tycker är bra. Eftersom att då får man lära känna alla karaktärer. Boken hade en bra och fin berättelse och jag gillar att Anna och Lollo hade så olika familjer. Lollos familj var rik och hade fina kläder, stort hus och deras båt var som ett flytande hotellrum. Anna bodde själv med sin pappa, med diskbråck och utan pengar. I boken kallar Lollos föräldrar Annas pappa för fyllo när han dricker några öl. Medan de själva dricker tre flaskor rosévin en kväll.

I det stora hela var detta en bra bok, det hände inte så jättemycket men det var ändå inte för tråkigt att läsa. Det var en ganska lättläst bok som inte hade en så tung berättelse. Om du vill ha en spännande bok där det händer mycket är det här inget för dig. Men vill du ha en lugn kärleksberättelse att läsa en slö sommardag så rekommenderar jag denna.

Jag ger Som eld, av Sara Lövenstam 3 av 5 ugglor.