tisdag 29 september 2015

Intervju med Åsa Öhnell - Författaren till Klarabella-deckarna

Åsa Öhnell är författaren till bland annat Klarabelladeckarna och här följer en intervju med henne om författarskapet och hennes böcker.  Hur skulle du beskriva dina böcker för någon som inte läst dem? Vad vill du förmedla med dina texter?

Första boken i Klarabelladeckarna
Jag skriver ju böcker för olika åldrar och i lite olika genrer. Men det jag vill förmedla är nog läsglädje och en känsla av välbefinnande. Ibland tar jag upp aktuella ämnen som tjuvjakt på elefanter eller hundsmuggling. Jag har till och med skrivit en bilderbok om barnaga. Vissa böcker är spännande och till och med lite läskiga. Ändå slutar alla på ett sätt som gör att läsaren mår bra när han eller hon är klar med boken.

När kom du underfund med att du ville bli författare och vad är det bästa med ditt yrke?
Författare har jag velat bli ända sedan jag var fyra år och lärde mig läsa! När jag var runt 12 skickade jag mitt första manus till förlag. Den kom tillbaka med ett snällt följebrev och tips på hur jag kunde förbättra mitt skrivande. På den tiden fanns inga datorer, utan jag hade skrivit allt på maskin. Någonstans på vinden finns manuset kvar.
Ju äldre jag blev desto längre bak i huvudet hamnade tanken på att jag skulle bli författare, men den fanns alltid där som en hemlig dröm. Ändå var jag ganska gammal när första boken kom ut för tre år sedan.
Det bästa med mitt yrke är... nästan allt! Jag får fantisera, gå på bokmässa, göra författarbesök i skolor och bibliotek, träffa trevliga läsare och skriva! Det enda negativa är att det är svårt att tjäna tillräckligt med pengar på sina böcker. De flesta författare har andra jobb också. Jag lever nästan på författarskapet men gör lite översättningar också. Fast det är roligt, för jag skriver då också!

Vad har du inspirerats av när du hittade på karaktärerna till Klarabelladeckarna?
Den första Klarabelladeckaren, Snögubbens hemlighet, skrev jag när vi skulle åka på skidsemester till Sälen. Min dotter (som då var 11) ville läsa en deckare som var spännande med två tjejer som huvudpersoner. På biblioteket hittade vi inget som föll henne i smaken, så då tog jag med min dator och började skriva! Kanske inte så konstigt att Snögubbens hemlighet utspelar sig i Sälen …
Inspirationen kommer delvis från familj och vänner, men Klara och Bella är ändå påhittade karaktärer. Samma sak med Rut och de andra personerna i boken.
Åsa Öhnell

Vad är ditt bästa tips för en spännande text? 
Bygg upp spänning med hjälp av miljö och väder. Dimma är mer spännande än solsken. En öde kyrkogård är mer spännande än en lekplats full av barn. )Fast en tom lekplats kan också vara väldigt spännande.) Tänk i scener, som i en film. Sluta ett kapitel (en scen) med en så kallad cliffhanger (sluta när det är som mest spännande). Då vill man läsa vidare! Man kan också använda tiden för att göra det spännande. Om någon blir inlåst i en mörkt förråd är det läskigt. Om luften håller på att ta slut blir det ännu mer spännande för då undrar läsaren om personen ska hinna komma ut i tid!

Hur valde du vilken genre du skulle skriva böcker i?
Nu skriver jag ju i lite olika genrer: Deckare för barn, kapitelböcker för barn och även en bilderbok. Men jag skriver helt enkelt böcker som jag själv hade velat läsa som barn eller som vuxen (för mina barn). Böcker som är trevliga och spännande för både små och stora. Jag läser själv gärna olika typer av böcker. Den enda genren jag inte har fastnat för är fantasy.

Vad gör du just nu? Skriver du på en ny bok? Vad kommer den isåfall att handla om?
Ja, jag har lite olika manus på gång. Både nya projekt och en fjärde bok i serien om Supernova (den tredje kommer till jul). Sedan har jag börjat fundera på en ny Klarabelladeckare, så vi får se vad som händer framöver!

Tack Åsa för att du ville vara med och hoppas ni gillade intervjun! På torsdag kommer en recension av en Klarabelladeckare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar