tisdag 14 juni 2016

Azoria rubinprinsessans återkomst - Recension

Azoria rubinprinsessans återkomst, är en fantasybok skriven av Kristina Suomela-Björklund. Du kan hitta den på Bokus eller Adlibris

Mira är en helt vanlig tjej och det hon tycker mest om är att hitta på historier om alver, dvärgar och andra väsen tillsammans med sin pappa. Plötsligt försvinner hennes pappa och det enda han lämnar kvar är ett konstigt brev och en proslinsälva. Fler och fler märkliga saker börjar hända. Hennes mamma beter sig konstigt som att hon döljer något och någon hänger saker i hennes hunds halsband. Olika ledtrådar leder Mira till ett land hon aldrig skulle kunna föreställa sig ens i sina drömmar och hon är med om hennes livs äventyr. 

Jag tyckte om den här boken! Historien kom igång direkt och det gjorde att det blev spännande att direkt. En annan sak som gjorde att jag ville fortsätta läsa boken var cliffhangers. 

Jag gillade historien mycket men läsningen stannades ofta upp på grund av att formuleringar var konstiga och ändelser eller bokstäver hade fallit bort. Det är okej om det blir så nån gång i en bok men i den här boken stötte man på det på nästan var tredje sida. Det störde jag mig väldigt mycket på. Jag fick liksom stanna upp i läsningen och läsa om meningen flera gånger för att förtså vad som menad fast man bara vill att läsningen ska flyta på. Det blir ett störningsmoment som inte gör det lika roligt att läsa. Texten känns inte riktigt genomarbetad och genomläst. Det är synd för historien gör att jag vill läsa vidare och se hur det går men jag blev störd av detta. 

Boken var väldigt tjock, nästan 700 sidor. Det tror jag kan avskräcka många att läsa den. I början tyckte jag att vissa händelser kändes lite korta och man förstod inte så mycket. Men när jag hade kommit in i boken rullade det på och jag tyckte att det var alldeles lagom utdraget. Jag tror nog att man skulle kunna korta ner boken lite, men samtidigt var det nästan aldrig tråkigt att läsa. Det hände saker hela tiden. 

Jag tycker att boken har en bra handling och idé. Skulle det inte vara för texten som inte känns så genomarbetad så hade jag gillat den mycket. Det drar ner på min läsupplevelse. Fantasy är inte riktigt min genre, man jag tyckte om den här. Jag tycker att det kan vara svårt att relatera till saker i exempelvis påhittade världar. I den här boken handlade det inte bara om när de stred och sådant utan den inkluderade också vänskap, svartsjuka och kärlek. Det gör att boken känns mer verklig och man kan relatera till karaktärerna. 

Boken innehöll många namn på karaktärer, skyddsälvor, platser och varelser. De hade ganska annorlunda namn från vad jag är van vid och många namn var lika varann. Det gjorde att det ibland kunde vara svårt att hålla reda på vem som var vem. Men ju längre in i boken man kom, desto mer lärde man känna karaktärerna. 

Jag tycker att författaren har fått en bra balans i perspektiven den var skriven. Världen var också bra uppbyggd och man fick lära känna den bra. Det var spännande att se om de skulle klara av sitt uppdrag och jag gillar att de hela tiden stöter på förhinder. På slutet var det så spännande att jag inte kunde sluta läsa och jag kände hur hjärtat dunkade i bröstet. 

Jag tyckte att det var roligt och spännande att läsa den här boken. Den hade en bra handling och en bra balans mellan fantasy och olika känslor och vardagliga saker. Jag skulle lätt kunna ge den en trea eller fyra av fem poäng. Men eftersom att texten inte var genomarbetad, det saknades bokstäver här och där och formuleringar var lite konstiga dras poänger ner. Jag var hela tiden tvungen att stanna upp i texten och det ska man inte behöva göra. Det här hände för ofta, nästan på var tredje sida. Det är något jag inte förväntar mig av en bok och det förstörde min läsupplevelse en hel del. Därför får Azoria Rubinprinsessans återkomst 2 av 5 ugglor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar