söndag 12 juni 2016

Sommar- och höstutgivning 2016

Sommaren och hösten 2016 släpps en hel del barn- och ungdomsböcker som jag är sååååå TAGGAD på! Det är väldigt roligt att det satsas på litteratur för barn och unga och jag kan inte vänta tills jag får sätta tänderna i alla dessa underbara böcker!

Bonnier Carlsen:
Först och främst; i höst kommer PAX Pestan! I höst... Åh, jag längtar ihjäl mig! Hur ska man stå ut hela sommaren tills den sjunde boken är här? Jag vill läsa nu, nu, nu! PAX är verkligen BÄST! Jag är superdupertaggad på att läsa! Sommaren måste gå fort!

Helena Bross skriver superbra böcker för nybörjarläsaren. I sommar kommer hon ut med två nya böcker för läsugna barn, Fira med fest och Skoj med tid och klass 1b.

LasseMajas detektivbyrå var en av mina första favoritserier och nu kommer en ny bok, LasseMajas Sommarlovsbok. Det verkar vara en klurig bok med skoj att hitta på under sommarlovet. Dessutom kommer det i höst en ny mysteriebok, Modemysteriet. Jag tycker att det är lite uttjatat men tror nog att smarta småläsare blir glada av en ny LasseMaja-bok! Martin Widmark kommer även att ge ut en bok för mellanåldern tillsammans med Ola Skogäng, I rosens mitt.


Zoellas andra bok Girl Online On tour släpps på svenska i sommar. Jag är supertaggad för jag verkligen älskade hennes första bok.

För ett par år sedan läste jag böckerna om Adam & Eva av Måns Garthon och Johan Unenge. I höst är de aktuella med två nya böcker. Huvudet fullt av dig och En tjej att klicka bort. Jätteroligt att det kommer nya härliga böcker om Adam och Eva tycker jag!

Två ungdomsböcker jag är lite intresserad av att läsa är Stanna, av Flora Wiström och Ingenting och allting, av Nicola Yoon.

Rabén & Sjögren:
Förlaget har nyligen kommit ut med två böcker jag är extra taggad på att läsa nu i sommar. Ingerlin Angerborn är nu aktuell med andra delen på Rum 213, Sal 305. Jag tycker verkligen om hennes mysrysare och ser fram emot att läsa denna. En ungdomsbok jag också väldigt gärna vill läsa är Du, bara skriven av Anna Ahlund. Jag har fattat det som att det är en kärleksroman, men vet egentligen inte så mycket om den.

Lilla piratförlaget/ Gilla böcker:
Förutom att de ger ut många fina barnböcker i höst kommer det också en hel del för mellanåldern. Jag har spanat in Du är inte ensam Star Girl som Eva Susso skrivit tillsammans med Moa Eriksson Sandberg. Den verkar väldigt lovande tycker jag.

Även sista boken om Markus, Vero och Abbe är skriven för mellanåldern. I höst kommer Markus mittemellan, av Katarina Kieri. De tidigare böckerna har varit superfina!

Kristina Ohlsson har skrivit många spännande böcker för 9-12 år. I höst är hon aktuell men Det magiska hjärtat.

Jag är sugen på att läsa Sara Ohlssons nya ungdomsbok Ingen normal står i regnet och sjunger. ALMA-pristagaren Meg Rosoffs bok, Den jag var släpps även i pocket!

Men mest taggad är jag nog på PAX Pestan såklart! Det ska bli väldigt roligt att läsa den och jag ser framemot releasen väldigt mycket! Jag tror att Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson har gjort ett grymt jobb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar