lördag 27 januari 2018

Förintelsens minnesdag - Boktips

Idag är det förintelsens minnesdag och det vill jag såklart uppmärksamma. Det är så otroligt viktigt att minnas det som hände och ett sätt att göra det är genom böcker. Förintelsen var något så fruktansvärt att man knappt kan förstå och att läsa om det blir så starkt och viktigt tycker jag. Därför vill jag idag på förintelsens minnesdag dela med mig av några boktips på ämnet. 

Mitt första boktips är Strimmor av hopp av Ruta Sepetys som handlar om Lina och hennes familj som skickas från sitt hem i Litauen till Sibirien eftersom att de betraktas som sovjetfientliga. I min recension av boken har jag skrivit att det är en  berättelse om att helt plötsligt behöva lämna allt man har och bli slavarbetare utan att veta varför. En berättelse om att kämpa för att överleva, om sorg och om kärlek som övervinner hat. Det tycker jag beskriver väldigt bra vad boken handlar om. Jättefin bok som jag tycker alla borde läsa!

En ö i havet-serien om Steffi och Nelli av Annika Thor är en serie jag gärna skulle läsa om snart, speciellt då den kommit ut i nya fina utgåvor. I böckerna får man följa systrarna Steffi och Nelli som skickas till Sverige från Wien för att komma undan judeförföljelserna. Kvar hemma är deras föräldrar och nu får de klara sig själva hos främmande människor i Sverige. Genom böckerna får man följa systrarna när de växer upp och försöker hitta sig själva. De har svårt med språket och allt är nytt, samtidigt vet de inte hur det går för deras föräldrar. En väldigt läsvärd serie!

I Godnatt mister Tom  av Michelle Magorian får vi följa åttaåriga Willie som blir evakuerad från London till Englands landsbygd. Han får bo hos mister Tom som till en början verkar något vresig men som blir den första som ger honom en egen säng, mat på bordet och trygghet. Vartefter Willies blåmärken på kroppen bleknar bort växer också en stark vänskap mellan honom och Tom fram. Jag tycker att det här är en så otroligt fin bok som skildrar vänskap på ett så fint sätt. Den skildrar också andra världskriget på ett nytt sätt som är intressant att läsa. 

Varför jag valde att tipsa om just de här böckerna är dels för att alla är otroligt bra, men också för att de skildrar andra världskriget och förintelsen på så skilda sätt. Genom att läsa de här böckerna får man se hur det var för olika människor i olika delar av världen. Man får ta del av olika perspektiv och synvinklar vilket jag tycker är både viktigt och intressant. 

För att avsluta det här inlägget tänkte jag berätta m några böcker som handlar om andra världskriget och förintelsen som jag verkligen vill läsa. Den första är en bok som kommer ut nu i vår. Den heter Vi kommer snart hem igen och är en seriebok som berättar om olika människors öden under den här tiden. Jag tänker att den kan vara bra eftersom att den på ett enkelt sätt berättar om det här svåra ämnet. Hédi Fried var nominerad till Augustpriset för sin bok Frågor jag fått om Förintelsen. Det är en bok jag gärna vill läsa eftersom att jag tror man lär sig mycket och även får ta del av hennes upplevelser. Många har också läst och tyckt om Boktjuven och den skulle jag vilja läsa någon gång. Även Ruta Sepetys bok Tårar i havet är en bok om det här ämnet som står på min läslista. 

Vilken bok om andra världskriget och Förintelsen får man inte missa? Lämna gärna en kommentar!

1 kommentar:

  1. Bra böcker! Jag tipsar också om böcker med tema förintelsen idag.

    SvaraRadera