tisdag 30 januari 2018

Spökflickans hemlighet

Spökflickans hemlighet är skriven av Ann Olerot och utgiven av Ordalaget bokförlag. Boken hittas på Adlibris eller Bokus

Det är sommarlov och Moa och hennes familj åker till deras nya sommarstuga i närheten av Gränna. En hel sommar långt bort från kompisarna, med dålig internat och ingenting att göra är inget Moa ser fram emot. Men redan på vägen dit börjar märkliga saker att hända. En flicka i nattlinne går längs vägkanten och det är bara Moa och hennes pappa som ser flickan. Framme vid stugan lär Moa känna grannpojken Elias och fler mystiska saker att hända. Tillsammans kommer de en gammal historia på spåren. 

Spökflickans hemlighet är en spännande bok som väver ihop mysiga sommarlovsdagar med ett övernaturligt äventyr. Det är den perfekta blandningen för en mysryslig bok att sluka när som helst. Jag gillade att det både var fokus på vardagliga känslor och tankar och övernaturligheter. Det gör att berättelsen känns mer verklig och realistisk. 

Jag tyckte som sagt att boken var väldigt spännande. Den hade en bra handling som inte avslöjade för mycket på en gång. Dock tyckte jag att språket ibland kunde bli något platt. Dialogerna var inte alltid så verkliga och det var upprepningar som att de alltid skulle göra det imorgon. Men det vägdes upp av den spännande historien så det blev inte ett så stort problem. 

Den här boken tror jag att många mellan 9-12 år skulle uppskatta den. Den är spännande och har en bra handling. Av mig får Spökflickans hemlighet av Ann Olerot 3 av 5 ugglor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar