söndag 7 januari 2018

Norra Latin

Norra Latin är skriven av Sara Bergmark Elfgren och utgiven av Rabén & Sjögren. Boken hittas på Adlibris och Bokus

Tamar flyttar från Östersund till Stockholm för att gå på Norra Latin och göra det hon gillar allra mest, spela teater. Hon hamnar i samma klass som Clea som är dotter till en känd skådespelerska. Genom de två teatereleverna med olika bakgrund får vi lära känna Norra Latin och dess historia. För länge sedan sattes En midsommarnattsdröm upp på skolan där en kille vid namn Erling Jensen spelade Puck, rollen som Tamar sökte till skolan med. Han sägs ha försvunnit spårlöst under föreställningen och en lärare sägs ha fallit ner död utan förklaring. Det förflutna på skolan kommer nära in på och påverkar Tamar. 

Jag har inte läst något som Sara Bergmark Elfgren skrivit tidigare men jag blev ändå intresserad av att läsa Norra Latin när jag såg att hon hade kommit ut med den. Det var något med omslaget som tilltalade mig och jag gillade att det var en bok som till stor del utspelade sig på en skola. Det är något speciellt med skolor, det är en plats som alla kan känna igen sig i. Man går alla i skolan någon gång, blir inkastad i en klass med andra människor och ska sedan försöka finna sig tillrätta. Jag tyckte mycket om Norra Latin och kanske var det till viss del för att den utspelar sig på en skola. Clea och Tamar börjar i gymnasiet och plötsligt förväntas andra saker av dem. Jag började i gymnasiet för inte alls länge sedan och kan känna igen mig i deras känslor och tankar. Dock känns de ibland lite äldre än vad jag är i boken, men det stoppar mig inte från att gilla dem! Jag älskar Tamars nördighet och skulle gärna läsa mer om henne och hennes kompisar i Östersund. Clea gillar jag eftersom att det är intressant att läsa om hur hennes uppväxt med kända föräldrar präglat hur hon är. Jag tycker att boken får en större bredd när man får läsa ur båda deras perspektiv. De är så olika men har ändå något gemensamt. 

Fantasy och övernaturliga böcker brukar inte vara de böcker jag gillar allra mest, men Norra Latin gillade jag verkligen. Den innehåller precis lagom mycket spänning och läskigheter och det känns så verkligt på något sätt. Som att det verkligen skulle kunna hända på riktigt. Jag gillar också att boken handlar mycket om skådespeleri och att det övernaturliga är kopplat just till det. Jag visste inte så mycket om skådespeleri sedan innan och därför var det intressant att läsa om det. Dessutom gör det den här boken unik, jag har inte läst någon bok som liknar Norra Latin

När jag läste Norra Latin var jag helt fast i berättelsen, jag kunde knappt sluta läsa. När jag inte läste längtade jag tillbaka till världen i boken. Det var en sådan trygghet att läsa boken samtidigt som jag satt som på nålar och aldrig visste vad som skulle hända. Den var riktigt bra och jag kommer helt klart fortsätta att läsa Sara Bergmark Elfgrens Stockholmsserie!

Jag ger Norra Latin 5 av 5 ugglor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar